۰ نفر

فایننشال تایمز بررسی کرد؛

ژاپن به دنبال جایگزین کردن گاز روسیه

۲۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۰۲
کد خبر: 626974
ژاپن به دنبال جایگزین کردن گاز روسیه

شرکت‌های گاز ژاپنی در حال آماده سازی برنامه‌هایی برای تامین گاز طبیعی مایع از مالزی، استرالیا و ایالات متحده در صورت بروز مشکلاتی هستند که نگرانند در عرضه پروژه های ال ان جی LNG که ژاپن به صورت مشترک با روسیه توسعه داده اند، اختلال ایجاد کنند.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش فایننشال تایمز، این طرح‌های اضطراری می‌تواند سومین اقتصاد بزرگ جهان را در رقابت مستقیم با اروپا برای تامین گاز جهانی قرار دهد و بر تمرکز ژاپن بر تامین نیازهای انرژی خود علیرغم تمایل این کشور برای نشان دادن همبستگی با همسایگان غربی روسیه تاکید کند. 

واردکنندگان ژاپنی می‌گویند در حالی که از فوریه برخی از محموله‌های LNG اضافی به اروپا ارسال شده است، به دلیل حساسیت‌های امنیتی ژاپن در زمینه امنیت انرژی، چشم انداز انحراف عمده از قراردادهای بلندمدت از سوی تولیدکنندگانی مانند قطر وجود ندارد.

علیرغم تعهد توکیو مبنی بر عدم خروج از پروژه ساخالین – ۲ LNG با ظرفیت تولید ۱۰ میلیون تن در سال و سایر پیشرفت‌های مشترک با روسیه در جزیره ساخالین در شمال ژاپن، شرکت‌های برق ژاپنی نگران امنیت عرضه از روسیه هستند.

تاکایوکی یامان از شرکت گاز هیروشیما در این باره گفت: در صورت بروز  مشکل در تهیه گاز از ساخالین، ما در نظر داریم از تامین کنندگان مالزیایی خود استفاده کنیم تا حجم عرضه را افزایش دهند یا از آنها بخواهیم که منابع را از قبل تحویل دهند. این شرکت در قراردادی که تا مارچ ۲۰۲۸ ادامه دارد، حدود ۲۰۰ هزار تن از گاز طبیعی سالانه خود را از ساخالین ۲ خریداری می‌کند. 

جست‌وجوی منابع جدید LNG ژاپن را در رقابت برای تامین منابع کمیاب جهانی در برابر کشورهای اروپایی قرار می‌دهد که از کاهش وابستگی شدید خود به گاز لوله‌کشی از روسیه ناامید هستند. 

شرکت‌های ژاپنی نگران هستند با افزایش فشار بین‌المللی برای قطع روابط با مسکو به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین، یا با انتقام جویی احتمالی کرملین در مورد تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه که قبلا توسط توکیو هم تایید و اعمال شده بود، عرضه گاز از روسیه به این کشور تحت تاثیر قرار گیرد.

ژاپن روز جمعه واردات زغال سنگ از روسیه را ممنوع کرد و متعهد شد از سیاست توافق شده با متحدان گروه هفت مبنی بر کاهش اتکای کلی به انرژی روسیه پیروی کند.

شرکت‌های گاز منطقه‌ای ژاپن برای سوخت برخی از بزرگترین شهرهای این کشور، از جمله نیمی از ذخایر سالانه مورد استفاده در هیروشیما، فومیو کیشیدا نخست وزیر این کشور که اتفاقا زادگاه او هیروشیماست، و حدود ده درصد از ذخایر توکیو، به شدت به روسیه متکی هستند. در مجموع، LNG روسیه نزدیک به یک دهم واردات گاز ژاپن را تشکیل می‌دهد.

در غرب ژاپن، شرکت گاز اوزاکا اعلام کرد که قصد دارد در صورت ایجاد اختلال در حمل و نقل از روسیه، خرید گاز از تامین کنندگان استرالیا و ایالات متحده را به پیش ببرد یا از بازار نقدی منابع مورد نیاز خود را تامین کند. این شرکت به اوزاکا، سومین شهر بزرگ ژاپن خدمات رسانی می‌کند که حدود ۴ درصد از گاز آن متکی به روسیه است.

نگرانی‌ها در مورد گاز روسیه نشان دهنده اتکای فزاینده ژاپن به واردات انرژی پس از آن است که این کشور فقیر، اکثر رآکتورهای هسته‌ای خود را پس از تخریب نیروگاه فوکوشیما دایچی در سال ۲۰۱۱ از دور خارج کرد.

پروژه ساخالین – ۲ توسط شرکت گازپروم روسیه و شرکت بزرگ نفتی شل به همراه شرکت‌های تجاری ژاپنی میتسوبیشی که به ترتیب ۱۲.۵ و ۱۰ درصد از سهام این پروژه را در اختیار دارند، توسعه یافته است. شل در ماه گذشته این سرمایه‌گذاری را رها کرد و این مساله ذینفعان ژاپنی را تحت فشار قرار داد.

کویچیرو ماتسوموتو معاون وزیر امور عمومی کابینه در دفتر کیشیدا عنوان کرد که ژاپن ساخالین – ۲ و دو پروژه انرژی دیگر در روسیه را حتی با وجود توافق با سایر کشورهای گروه هفت بر لزوم «کاهش اتکا به انرژی روسیه» رها نخواهد کرد.

ماتسوموتو عنوان کرد:‌ هر زمان که در مورد خروج صحبت می‌کنیم، باید به خاطر بیاوریم که چه کسی پروژه را تکمیل خواهد کرد. سایر مقامات ژاپنی به صورت خصوصی نگرانی‌های خود را در مورد جایگزینی شرکت‌های چینی برای منافع ژاپن در روسیه ابراز کرده‌اند.

یک مقام وزارت بازرگانی که در سیاست نفت و گاز دخیل است در این باره گفت: جایگزینی گاز روسیه از طریق خریدهای لحظه‌ای در بازار ژاپن حداقل یک تریلیون دلار هزینه دارد. این مبلغ گزافی است و حتی در آن زمان – به دلیل اینکه دعوای جهانی بر سر LNG وجود دارد – اهمیتی ندارد که چقدر پول می‌پردازید، فقط نمی‌توانید حجم مورد نیاز را خریداری کنید.

ژاپن به دنبال درخواست جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده در ماه فوریه، بخشی از گاز مازادی را که برای آن «بیش از میزان قرارداد» از تامین کنندگان به اروپا منتقل کرده است.

به گفته شرکت کپلر یک شرکت اطلاعات کالایی، از ابتدای سال جاری ۲۹ حامل LNG که توسط شرکت‌های ژاپنی اجاره شده‌اند، به پایانه‌های واردات اروپا وارد شده‌اند که عمدتا از ایالات متحده هستند. آنها حدود ۲ میلیون تن LNG تخلیه کرده‌اند که معادل حدود ۶ درصد از واردات LNG اتحادیه اروپا از ابتدای سال جاری تاکنون است.

اما وارد کنندگان گاز ژاپنی تاکید می‌کنند که هر گونه انحرافی از برنامه‌های گازی آنها محدود خواهد بود.

ماتسوموتو در دفتر نخست وزیر خود عنوان کرد: ما از خطر بزرگی که واردات انرژی روسیه به همراه دارد آگاه هستیم با این حال، نمی‌توانیم در داخل مرزهای خود نفت یا گاز تولید کنیم و به همین دلیل است که امنیت تامین انرژی را همیشه در ذهن داریم.