۰ نفر

مخالفت اتحادیه اروپا؛

بهای گاز را به روبل نپردازید

۱۳ فروردین ۱۴۰۱، ۸:۰۹
کد خبر: 624594
بهای گاز را به روبل نپردازید

کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که شرکت‌ها اروپایی باید از عملی شدن تقاضای روسیه در زمینه پرداخت هزینه های گاز صادراتی به روبل خودداری کنند.

به گزارش الجزیره، به گفته کمیسیون اتحادیه اروپا، شرکت‌های اروپایی که در قراردادهای تامین گاز آنها با روسیه، پرداخت به یورو یا دلار تعیین شده است، نباید به تقاضای روسیه برای پرداخت به روبل پاسخ مثبت دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا در ادامه افزود: قراردادهای توافق شده باید رعایت شود، ۹۷ درصد از قراردادها به صراحت پرداخت به یورو یا دلار را قید کرده اند، شرکت هایی که چنین قراردادهایی دارند نباید به خواسته های روسیه تن دهند.

پوتین روز ۲۳ مارس (۳ فروردین) اعلام کرد که کشورهای تحریم کننده روسیه باید بهای گاز را به روبل بپردازند و به دولت، بانک مرکزی و شرکت گازپروم این کشور یک هفته مهلت داد تا قراردادهای فروش گاز را به روبل تبدیل کنند.

این اقدام روسیه، واکنش گروه هفت را به دنبال داشت و آن‌ها اعلام کردند که بهای گاز خریداری شده از روسیه را به روبل پرداخت نمی‌کنند. اگرچه آلمان یکی از بزرگترین مشتریان گاز روسیه خواستار شفاف‌سازی نحوه انجام نقل و انتقالات مالی به روبل شده است.

پوتین دستوری را امضا کرده است که براساس آن، کشورهای غیردوست باید حسابی را در بانک‌های روسیه افتتاح کنند و از امروز جمعه اول آوریل، پرداخت‌ها باید از طریق این حساب‌ها و به روبل انجام شود.