۰ نفر

موضع روسیه تغییر کرد؛

بهای گاز را از فردا به روبل بپردازید

۱۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۳۶
کد خبر: 624400
بهای گاز را از فردا به روبل بپردازید

پوتین بر خلاف صحبت‌هایی که روز گذشته اعلام شد، عصر امروز اعلام کرد که بهای گاز باید از جمعه (فردا) به روبل پرداخت شود.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه روز پنج‌شنبه گفت که فرمانی را امضا کرده است مبنی بر اینکه خریداران خارجی باید از اول آپریل برای گاز روسیه به روبل بپردازند و اگر این پرداخت‌ها انجام نشود، قراردادها متوقف خواهند شد.

پوتین در اظهارات تلویزیونی گفت: "برای خرید گاز طبیعی روسیه، آنها باید حساب روبلی در بانک های روسیه باز کنند. از همین حساب ها است که از فردا پرداخت گاز تحویلی انجام می شود."

"اگر چنین پرداخت‌هایی انجام نشود، ما این را یک پیش‌فرض از سوی خریداران با تمام عواقب ناشی از آن تلقی می‌کنیم. هیچ‌کس به ما چیزی را مجانی نمی‌فروشد و ما نیز خیرات نمی‌کنیم- یعنی قراردادهای موجود. متوقف شد."

روسیه حدود یک سوم گاز اروپا را تامین می‌کند، بنابراین انرژی قوی‌ترین اهرمی است که پوتین در اختیار دارد، زیرا او تلاش می‌کند تا علیه تحریم‌های گسترده غرب به دلیل تهاجمش به اوکراین مقابله کند.

تصمیم او برای اجرای پرداخت‌های روبلی باعث افزایش ارزش پول روسیه شد که پس از تهاجم 24 فوریه به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسیده بود، اما از آن زمان بهبود یافته است.

شرکت‌ها و دولت‌های غربی این اقدام را به‌عنوان نقض قراردادهای موجود که به یورو یا دلار تنظیم شده‌اند، رد کرده‌اند. وزیر اقتصاد فرانسه گفت فرانسه و آلمان در حال آماده شدن برای سناریوی احتمالی هستند که جریان گاز روسیه می‌تواند متوقف شود - موضوعی که اروپا را در یک بحران تمام عیار انرژی فرو می برد.

دستوری که توسط پوتین امضا شد، مکانیسمی را برای خریداران تعیین کرد تا ارز خارجی را به حساب ویژه ای در یکی از بانک های روسیه منتقل کنند، که سپس روبل را برای خریدار خارجی برای پرداخت گاز ارسال می کرد.

او گفت که این تغییر به منظور تقویت حاکمیت روسیه است و روسیه به تعهدات خود در تمام قراردادها پایبند خواهد بود.