۰ نفر

ادامه تقابل روسیه و اتحادیه اروپا؛

اتحادیه اروپا زیر بار پرداخت پول گاز به روبل خواهد رفت؟

۹ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۵۷
کد خبر: 623951
اتحادیه اروپا زیر بار پرداخت پول گاز به روبل خواهد رفت؟

آلمان به پوتین هشدار داده است که به فکر عواقب تصمیمی که در رابطه با پرداخت پول گاز کشورهای اروپایی و غیرمتحد خود به روبل شده است، باشد.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ آلمان در یک پیام به روسیه اعلام کرد که این کشور باید به عواقب درخواستش مبنی بر پرداخت پول انرژی به روبل فکر کند.

پوتین هفته گذشته  از کشورهای «غیر متحد» روسیه خواست تا هزینه گاز طبیعی خود را به روبل بپردازند که این امر باعث افزایش قیمت گاز اروپا شد.

پوتین با درخواست پرداخت به ارز روسیه - به جای دلار یا یورو- به دنبال تقویت ارزش روبل است که در پی حمله روسیه به اوکراین ارزش آن با کاهش همراه شد. دلار آمریکا از ۲۴ فوریه، زمانی که روسیه تهاجم خود به اوکراین را آغاز کرد، پس از افزایش ۸۵ درصدی در اوایل ماه مارچ، تقریباً ۱۳ درصد در برابر روبل روسیه افزایش یافته است.

وزیر انرژی آلمان اظهار داشت: ما کاملا با هر نوع باج خواهی مخالفیم. این معاهدات مبتنی بر یورو و دلار ایالات متحده است و بنابراین ما به شرکت‌های بخش خصوصی پیشنهاد می‌کنیم که به روسیه به یورو یا دلار پرداخت کنند.

وی افزود: اگر پوتین مایل به پذیرش این موضوع نیست، باید به عواقب تصمیم خود هم فکر کند.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان هفته گذشته گفت که پرداخت بهای نفت به روبل نقض این قراردادها خواهد بود و مقامات ایتالیایی نیز گفتند که زیر بار پرداخت هزینه انرژی به روبل نخواهند رفت، زیرا انجام این کار به روسیه کمک می‌کند تا از فشار تحریم‌های غرب به دلیل تهاجم به اوکراین در امان بماند.

با این وجود، تنش‌ها بر سر پرداخت‌های آینده می‌تواند جریان گاز طبیعی از روسیه به اروپا را مختل کند. این منطقه حدود ۴۰ درصد از واردات گاز خود را از روسیه دریافت می‌کند و این رقم برای برخی از کشورهای اروپایی، به ویژه مجارستان، حتی بیشتر است.

وابستگی منطقه به انرژی روسیه مانع از اعمال تحریم نفتی این بلوک بر مسکو به عنوان بخشی از سیستم تحریم‌هایش شده، درست در نقطه مقابل آن کاخ سفید قرار دارد که واردات نفت و گاز روسیه را ممنوع کرده است.

اتحادیه اروپا اعلام کرد که رویکرد خود را به انرژی روسیه  اصلاح خواهد کرد و وابستگی طولانی مدت آن را کاهش خواهد داد. طرحی که در اوایل ماه جاری ارائه شد، پیشنهاد می‌کرد واردات گاز روسیه را تا دو سوم قبل از پایان سال کاهش دهد.

ما راه حل‌هایی پیدا خواهیم کرد. لیندنر گفت: ما در حال کار بر روی وابستگی کمتر به واردات روسیه هستیم و اگر پوتین تصمیم بگیرد عرضه‌های خود را کاهش دهد، باید عملکرد سریع‌تری داشته باشیم تا به روسیه وابسته نباشیم.

این منطقه اکنون در تلاش است تا انرژی مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر تامین کند. به عنوان مثال، ایالات متحده روز جمعه یک قرارداد جدید با اتحادیه اروپا برای تامین 15 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع در این بلوک در سال جاری اعلام کرد.