۰ نفر

همزمان با رد خواسته روسیه مبنی بر پرداخت پول گاز با روبل؛

روسیه از بازار انرژی اروپا حذف خواهد شد؟

۸ فروردین ۱۴۰۱، ۱۹:۴۰
کد خبر: 623838
روسیه از بازار انرژی اروپا حذف خواهد شد؟

همزمان با رد درخواست روسیه مبنی بر پرداخت پول گاز با روبل، این سوال مطرح می شود که چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ به گزارش رویترز، روز دوشنبه هفته گذشته بود که روسیه اعلام کرد به طور رایگان به اروپا گاز عرضه نمی‌کند؛ زیرا روش‌هایی برای پذیرش پرداخت‌های صادرات گاز خود به روبل در نظر گرفته است، اما کشورهای گروه هفت این تقاضا را رد کردند.

در نشست رهبران اتحادیه اروپا در روز جمعه، هیچ موضع مشترکی در مورد درخواست روسیه در هفته گذشته مبنی بر اینکه کشورهای "غیرمتحد" باید به روبل، نه یورو، برای گاز این کشور بپردازند، ظاهر نشد.

نگرانی‌ها در مورد امنیت عرضه پس از تقاضا افزایش یافت و شرکت‌ها و کشورهای اتحادیه اروپا در تلاش برای درک پیامدهای آن بودند.

بانک مرکزی روسیه، دولت و گازپروم که ۴۰ درصد از واردات گاز اروپا را به خود اختصاص می‌دهد، باید تا ۳۱ مارچ پیشنهادات خود را برای پرداخت گاز به روبل به رئیس جمهور ولادیمیر پوتین ارائه کنند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در یک کنفرانس تلفنی عنوان کرد: «ما قرار نیست گاز را به صورت رایگان عرضه کنیم، این واضح است. در شرایط ما، انجام این کار (با مشتریان اروپایی) به سختی ممکن و مناسب است.»

وی افزود: در صورتی که کشورهای اروپایی از پرداخت به واحد پول روسیه خودداری کنند، روسیه در زمان مناسب در این باره تصمیم گیری خواهد کرد.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد و حفاظت از آب و هوای آلمان پس از گفت‌وگو با همتایان خود و در همین حال، وزرای انرژی گروه هفت کشورهای صنعتی درخواست پرداخت روبل را رد کردند. 

وی پس از کنفرانس مجازی با وزرای انرژی گروه ۷ به خبرنگاران گفت: همه وزرای گروه ۷ توافق کرده‌اند که این نقض آشکار و یکجانبه قراردادهای موجود است.

وی گفت: وزیران بار دیگر تاکید کردند که قراردادهای منعقد شده معتبر هستند و شرکت‌ها باید به آنها احترام بگذارند... پرداخت بها به روبل غیرقابل قبول است و ما از شرکت‌های ذیربط می‌خواهیم که خواسته پوتین را اجابت نکنند.

امنیت انرژی

قیمت گاز عمده هلند و بریتانیا در روز دوشنبه به دلیل نگرانی‌ها در مورد عرضه گاز روسیه تا ۲۰ درصد افزایش یافت.

اتحادیه اروپا قصد دارد وابستگی خود به گاز روسیه را در سال جاری به میزان دو سوم کاهش دهد و تا سال ۲۰۲۷ به واردات سوخت فسیلی روسیه پایان دهد. صادرات گاز روسیه به اتحادیه اروپا در سال گذشته حدود ۱۵۵ میلیارد متر مکعب (میلیارد متر مکعب) بود.

روز جمعه، ایالات متحده اعلام کرد که برای تامین ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع (LNG) به اتحادیه اروپا در سال جاری تلاش خواهد کرد. 

نیروگاه‌های LNG ایالات متحده با ظرفیت کامل گاز تولید می‌کنند و تحلیل‌گران می‌گویند که بیشتر گاز اضافی ایالات متحده که به اروپا ارسال می‌شود باید از صادراتی باشد که پیش از این به کشورهای دیگر می‌رفت.

به گزارش خبرگزاری ریا، ایوان آبراموف، قانونگذار روس گفت که امتناع گروه ۷ از پرداخت پول گاز روسیه به روبل منجر به توقف صریح عرضه خواهد شد.

هابک آلمانی روسیه را "تامین کننده انرژی غیرقابل اعتماد" خواند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر روسیه تحویل گاز را متوقف کند چه اتفاقی می‌افتد، افزود: ما برای همه از دیروز آماده هستیم.

به گفته کارشناسان، با این حال، اتحادیه اروپا برای جایگزینی تمام صادرات گاز روسیه در یک دوره زمانی کوتاه با مشکل مواجه خواهد شد.

داده‌های اپراتور نشان داد که تحویل گاز روسیه به اروپا در سه مسیر اصلی خط لوله در روز دوشنبه ثابت بود و خط لوله یامال – اروپا همچنان به سمت شرق از آلمان به لهستان می‌رفت. 

گازپروم روسیه در این باره اعلام کرده است که مطابق با درخواست مصرف کنندگان اروپایی، به تامین گاز طبیعی اروپا از طریق اوکراین ادامه می‌دهد.