۰ نفر

ادامه مخالفت‌ها با طرح پوتین؛

آلمان هم پول گاز روسیه را به روبل نمی دهد

۶ فروردین ۱۴۰۱، ۲۰:۴۱
کد خبر: 623441
آلمان هم پول گاز روسیه را به روبل نمی دهد

آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان روز شنبه با درخواست مسکو از برخی کشورها از جمله آلمان برای پرداخت بهای گاز طبیعی وارداتی از روسیه با روبل، مخالفت کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، اولاف شولتز صدراعظم آلمان نیز پیش از این با درخواست ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه برای پرداخت بهای محموله های گاز دریافتی با واحد پول رایج روسیه مخالفت کرده بود.

شولتز علت رد این درخواست را قید شدن پرداخت بهای گاز با یورو یا دلار در قراردادهای میان ۲ کشور عنوان کرد.

تحلیل گران بر این باورند که این درخواست پوتین برای بازگرداندن ارزش روبل بوده که در پی جنگ میان روسیه و اوکراین و فشارهای اقتصادی کشورهای غربی بر مسکو، سقوط کرده است.

نزدیک به ۴۵ درصد از واردات گاز اتحادیه اروپا از روسیه خریداری می شود.

گرچه برلین واردات انرژی از روسیه را تحریم نکرده، اما با به تاخیر انداختن آغاز به کار خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲، به اقتصاد این کشور، ضربه زده است.

به گزارش بلومبرگ، ایتالیا نیز با پرداخت بهای گاز وارداتی از روسیه به روبل مخالفت کرد و وزیر مشاور اقتصادی نخست وزیر این کشور گفت که مسکو با درخواست دریافت قیمت گاز صادراتی به روبل می خواهد تحریم اروپا را تضعیف کند.

 ایتالیا دومین خریدار گاز روسیه است. 

رابرت هابک وزیر اقتصاد آلمان بزرگترین خریدار گاز روسیه نیز اعلام کرد که پرداخت پول با روبل نقض قراردادها است و کشورش با شرکای اروپایی خود در مورد نحوه پاسخگویی گفت و گو خواهد کرد.

واکنش مقامات اروپایی در حالی بیان می شود که رییس جمهوری روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که به بانک مرکزی و کابینه دستور داده‌ام تا ظرف یک هفته رویه معاملات با اروپا را از دلار و یورو به روبل روسیه تغییر بدهند.

پوتین در سخنانی با اشاره به توقیف ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی و طلای روسیه این اقدام را نشانه شکست این کشورها در عمل به تعهدات خود در برابر روسیه دانست و اظهار کرد : شماری از کشورهای غربی طی هفته های گذشته در اقدامی غیرقانونی  اموال روسیه را توقیف کردند. این کشورها در واقع باعث بی‌اعتمادی به پول رایج کشور خود شدند.

تنها با گذشت یک روز پس از اینکه رییس جمهور روسیه به بانک مرکزی دستور داد سازوکاری برای دریافت روبل برای گاز طبیعی ظرف یک هفته ایجاد کند، قیمت گاز بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت.

رییس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین و نیز واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.