۰ نفر

بن‌بست مذاکرات روسیه و اوکراین؛

وحشت از جنگ جهانی سوم / قیمت نفت بار دیگر افزایش یافت

۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۲۵
کد خبر: 622261
وحشت از جنگ جهانی سوم / قیمت نفت بار دیگر افزایش یافت

قیمت نفت امروز دوشنبه پس از آنکه مذاکرات روسیه و اوکراین هیچ نشانه ای از پیشرفت به همراه نداشت و بازارها همچنان به دلیل عرضه محدود نگران بود، افزایش یافت و همین مساله تبدیل به عاملی برای اعلام درخواست آژانس بین المللی انرژی برای کاهش تقاضای نفت شد.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، معاملات آتی نفت خام صبح امروز دوشنبه در جریان معاملات آسیایی بیش از ۳ درصد افزایش یافت و قیمت شاخص بین‌المللی نفت خام برنت به ۱۱۱.۴۶ دلار در هر بشکه و معاملات آتی آمریکا به ۱۰۸.۲۵ دلار در هر بشکه رسید.

نمودار جهش قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت از ابتدای ژانویه ۲۰۲۲

نمودار جهش قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت از ابتدای ژانویه ۲۰۲۲

قیمت نفت در هفته‌های اخیر بی ثبات بوده و در ماه مارچ به بالاترین سطح خود رسید اما با این وجود هفته گذشته قیمت‌ها حدود ۲۰ درصد سقوط کرد و قیمت هر بشکه نفت به کمتر از ۱۰۰ دلار رسید. اما از اواخر هفته گذشته قیمت نفت بار دیگر روند صعودی در پیش گرفت و بار دیگر به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسید.

نمودار جهش قیمت نفت برنت

نمودار جهش قیمت نفت برنت

میزوهو بانک روز دوشنبه در یادداشتی نوشت دو عامل باعث افزایش قیمت نفت شده است: عدم اطمینان در خصوص شرایط روسیه و اوکراین و همچنین امیدواری به اینکه تاثیر جدید کووید چین در بحبوحه انتظارات برای کاهش محدودیت‌ها کمتر از حد انتظار باشد. رویترز گزارش داد که شهر کلیدی شنجن تا حدودی روز جمعه گشایش یافت چرا که به پنج نقطه شهر اجازه داده شد فعالیت و حمل و نقل عمومی را از سر بگیرند.

مقامات اوکراین و روسیه به طور متناوب برای گفت‌وگوهای صلح با یکدیگر ملاقات کرده‌اند که تاکنون به امتیازات کلیدی دست نیافته‌اند. با این حال ولادیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین خواستار برگزاری دور دیگری از مذاکرات با مسکو شده است.

زلنسکی در مصاحبه‌ای که صبح یکشنبه پخش شد به فرید زکریا از سی‌ان‌ان گفت که اگر این تلاش‌ها با شکست مواجه شوند این بدان معناست که جنگ جهانی سوم آغاز شده است.

برایان مارتین و دانیل هاینس تحلیلگران مرکز تحقیقات ای‌ان‌زد ANZ Research در یادداشتی روز دوشنبه نوشتند: شکست مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین باعث شد که قیمت نفت خام در روز جمعه افزایش یابد. با این حال قیمت نفت در اوایل هفته نتوانست ضررهای هفته پیش را جبران کند و قیمت نفت برنت بیش از ۴ درصد نسبت به هفته گذشته کاهش یافت.

همزمان عرضه محدود نفت نیز بازارها را نگران کرده است و همین مساله موجب شد روز جمعه آژانس بین‌المللی انرژی IEA درخواست «اقدامات اضطراری» در کاهش مصرف نفت را مطرح کند

جنگ روسیه و اوکراین به نگرانی در مورد اختلالات عرضه در نتیجه تحریم‌های ایالات متحده بر نفت و گاز روسیه منجر شده است.بریتانیا و اتحادیه اروپا همچنین اعلام کردند که سوخت‌های فسیلی روسیه را به تدریج حذف خواهند کرد. بر اساس آمار گلدمن ساکس، روسیه در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۱ درصد از مصرف جهانی نفت و ۱۷ درصد از مصرف جهانی گاز و ۴۰ درصد از مصرف گاز اروپای غربی را در همین دوره تامین کرده است.

دولت‌های اتحادیه اروپا قرار است در هفته جاری با جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا دیدار و تحریم‌های نفتی روسیه را به دلیل تهاجم بدون دلیل به اوکراین مورد بررسی قرار دهند.

بانک رفاه استرالیا (The Commonwealth Bank of Australia ) روز دوشنبه هشدار داد که قیمت نفت در سطحی کمتر از اوج قیمت‌های اخیر قرار دارد و بازارها همچنان به صورت عمده نفت را با «ارزیابی احتمال راه‌حل دیپلماتیک برای مناقشه اوکراین»‌ قیمت گذاری می‌کنند.

ویوک دار مدیر تحقیقات کالاهای انرژی این بانک در یادداشتی عنوان کرد: کمبود فیزیکی مرتبط با تحریم‌های کنونی روسیه در نهایت نقش پررنگ‌تری در تعیین قیمت نفت ایفا خواهد کرد.

تحلیل‌گران تحقیقات ای‌ان‌زد همچنین تصریح کردند:‌ ناتوانی ظاهری این صنعت در پر کردن شکاف احتمالی پس از تحریم‌ها باعث کاهش مصرف شده است.

اوپک پلاس هم در آخرین گزارش خود نشان داد که برخی از تولید کنندگان همچنان از پر کردن سقف سهمیه خود کوتاهی می‌کنند و رویترز به نقل از منابعی اعلام کرده است که این ائتلاف بیش از یک میلیون بشکه در روز از اهداف خود را از دست داده است.

در یک طرح ده ماده‌ای، پیشنهادات آژانس بین‌المللی انرژی برای کاهش تقاضای نفت شامل کاهش محدودیت‌ سرعت وسایل نقلیه، دورکاری تا سه روز در هفته و اجتناب از سفرهای هوایی برای انجام امور تجاری بود.

آژانس بین‌المللی انرژی روز جمعه اعلام کرد:‌ برآورد ما این است که اجرای کامل این اقدامات در اقتصادهای پیشرفته به تنهایی می‌تواند تقاضای نفت را تا ۲.۷ میلیون بشکه در روز در چهار ماه آینده نسبت به سطح کنونی مصرف کاهش دهد.