۰ نفر

قیمت نفت باز هم سقوط کرد

۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۰۱
کد خبر: 620606
قیمت نفت باز هم سقوط کرد

قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر مذاکرات آتش بس میان روسیه و اوکراین و نگرانی ها در خصوص تقاضا در چین پس از افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹، به پایین‌ترین قیمت دو هفته اخیر سقوط کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت چهار دلار و ۲۰ سنت معادل ۳.۹ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۰۲ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز گذشته ۵.۱ درصد سقوط کرده بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای نخستین بار از اول ماه مارس به پایین ۱۰۰ دلار سقوط کرد و با چهار دلار و ۳۰ سنت معادل ۴.۲ درصد کاهش، به ۹۸ دلار و ۷۱ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز دوشنبه ۵.۸ درصد سقوط کرده بود.

توشیتاکا تازاوا، تحلیلگر شرکت فوجی‌تومی سکیوریتیز گفت: انتظارات برای تحولات مثبت در مذاکرات آتش بس میان روسیه و اوکراین، امیدها به تسهیل محدودیت عرضه در بازار جهانی نفت را برانگیخته است. قرنطینه‌های جدید برای محدود کردن شیوع پاندمی کووید ۱۹ در چین هم نگرانیهایی را نسبت به کندی رشد تقاضا به وجود آورده است.

سرزمین اصلی چین روز سه شنبه شاهد افزایش چشمگیر آمار روزانه ابتلا به کووید ۱۹ بود و با شیوع سریع ابتلا در شمال شرق این کشور، موارد جدید نسبت به روز قبل دو برابر ضشد و به بالاترین رکورد در دو سال گذشته رسید.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین اواخر روز دوشنبه گفت: مذاکرات با روسیه که دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان است، روز سه شنبه ادامه خواهد داشت.

در این بین، آمریکا پس از مذاکرات فشرده روز دوشنبه، به چین نسبت به کمک به روسیه در حمله به اوکراین هشدار داد.

دو منبع آگاه به رویترز اعلام کردند تولید نفت و میعانات گازی روسیه با وجود تحریم‌ها، در مارس به ۱۱.۱۲ میلیون بشکه در روز رشد کرده است. آمریکا هفته گذشته واردات نفت و فرآورده های نفتی روسیه را ممنوع اعلام کرد و انگلیس اعلام کرد به واردات از روسیه تا آخر سال ۲۰۲۲ خاتمه می دهد. اعضای اتحادیه اروپا با چهارمین بسته تحریم‌ها علیه روسیه موافقت کردند اما این تحریم‌ها شامل صادرات انرژی نشد.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی روز دوشنبه از کشورهای تولیدکننده نفت خواست نفت بیشتری برای تثبیت بازارها تولید کنند.

یک مقام دولت انگلیس اعلام کرد بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس تلاش می کند عربستان سعودی را برای افزایش تولید نفت خود متقاعد کند.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران می گویند توافق با ایران می تواند یک میلیون بشکه در روز به عرضه به بازار نفت اضافه کند اما برای جبران عرضه از دست رفته روسیه کافی نخواهد بود.