۰ نفر

جدیدترین آمار منابع بین المللی؛

تولید روزانه نفت ایران ۴۰ هزار بشکه افزایش یافت

۲۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۵۲
کد خبر: 620449
تولید روزانه نفت ایران ۴۰ هزار بشکه افزایش یافت

ایران در ماه گذشته میلادی روزانه ۴۰ هزار بشکه بر تولید خود اضافه کرده و در کل ۲.۵۴ میلیون بشکه در روز تولید داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، تولید نفت اعضای ائتلاف اوپک پلاس در فوریه سال جاری میلادی برابر با ۳۸.۲۵ میلیون بشکه در روز بود یعنی بالاتر از ۳۷.۹۱ میلیون بشکه تولید شده در ماه ژانویه. اما این رقم همچنان تا هدف این ائتلاف برای تولید ۳۹.۱۴ میلیون بشکه فاصله دارد.

افزایش تولید ایران و لیبی به‌عنوان اعضایی که از قرارداد کاهش تولید معاف هستند، قابل‌توجه بوده‌است. این دوکشور روی‌هم‌رفته ۱۷۰ هزار بشکه در روز به تولید خود در فوریه افزوده‌اند که ۱۳۰ هزار بشکه آن متعلق به لیبی است. ایران در این ماه روزانه ۴۰ هزار بشکه بر تولید خود اضافه و در کل ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه در روز تولید داشته‌است. این رقم در ماه ژانویه برابر با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز بود. اما ۱۴ عضو از ۱۹ عضو ائتلاف اوپک پلاس در ماه فوریه کمتر از سهمیه خود تولید کرده‌اند که می‌توان دلیل آن را کاهش ذخایر مازاد، نبود سرمایه‌گذاری و محدودیت زیرساخت‌ها دانست.

به گزارش آرگوس، تحریم‌های نفتی روسیه به‌دنبال حمله این کشور به اوکراین احتمالاً ۱.۳۴ میلیون بشکه در روز از تولید آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به‌این‌ترتیب قیمت نفت خام برنت از کمتر از ۸۰ دلار در هر بشکه در ابتدای سال جاری میلادی به حدود ۱۴۰ دلار در این ماه رسیده‌است.

اوپک پلاس افزایش قیمت نفت را مربوط به مسائل ژئوپولیتیکی می‌داند نه زیرساخت‌های بازار. دبیرکل اوپک در این هفته اعلام کرد این گروه هیچ کنترلی بر وقایع جاری ندارد.

وزرای ائتلاف اوپک پلاس در ۳۱ مارس در مورد استراتژی تولید برای ماه مه تصمیم خواهند گرفت. سطح پایه تولید ۵ کشور روسیه، عربستان، عراق، کویت و امارات مورد بررسی قرار خواهد گرفت و احتمالاً رقم افزایش تولید این گروه به ۴۳۲ هزار بشکه در روز می‌رسد. آژانس بین‌المللی انرژی از ائتلاف اوپک پلاس خواسته بود تولید نفت خود را افزایش دهد.