۰ نفر

فایننشال تایمز خبر داد؛

روند صعودی نفت ادامه داد / نفت برنت به ۱۳۹ دلار رسید

۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۷:۱۹
کد خبر: 618406
روند صعودی نفت ادامه داد / نفت برنت به ۱۳۹ دلار رسید

قیمت نفت امروز دوشنبه پس از اعلام آمریکا مبنی بر انجام «مذاکرات فعال» برای ممنوعیت واردات نفت روسیه، روند افزایشی خود را ادامه داد و به بیش از ۱۳۹ دلار در هر بشکه رسید.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش فایننشال تایمز، شاخص بین‌المللی نفت برنت صبح روز دوشنبه به ۱۳۹.۱۳ دلار در هر بشکه رسید که تقریبا ۲۰ درصد بالاتر از قیمت تسویه آن در روز جمعه بود و این رقم بالاترین سطح قیمت از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ بوده است.

این جهش قیمتی پس از آن صورت گرفت که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که در حال گفتگو با متحدان خود و جو بایدن رییس‌جمهوری درباره ممنوعیت نفت است. کاخ سفید پیش از این تمایلی به بررسی این اقدام نداشت و هشدار داده بود که چنین اقدامی قیمت‌ها را برای مصرف کنندگان افزایش می‌دهد.

بازارها به شدت به این مساله واکنش نشان دادند. بازارهای سهام و یورو در معاملات اولیه سقوط کردند؛ چرا که سرمایه‌گذاران عواقب افزایش طولانی مدت قیمت انرژی را محاسبه کردند. شاخص هانگ سنگ هنگ‌کنگ ۳.۹ درصد کاهش یافت و در پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۱۶ تاکنون بسته شد.

قیمت عمده فروش گاز طبیعی اروپا نیز افزایش و معاملات آتی از حدود ۱۹۳ یورو در روز جمعه به رکورد جدید ۳۳۵ یورو در مگاوات ساعت رسید که جهشی ۷۴ درصدی به ثبت رساند آن هم در حالی که یک سال پیش قیمت آن حدود ۱۶ یورو بود.

شاخص سهام استاکس ۶۰۰ اروپا در روز دوشنبه ۳ درصد کاهش یافت و از زمانی که روسیه در ۲۴ فوریه تهاجم کامل به اوکراین را آغاز کرد، ۱۰ درصد کاهش یافت. معاملات آتی که شاخص بلوچی اس‌اندپی۵۰۰ وال استریت را دنبال می‌کند، تقریبا ۲ درصد سقوط کرد.

هر گونه محدودیت در تجارت نفت، بر اقتصاد منزوی روسیه که به شدت تحت تاثیر تحریم‌ها و ممنوعیت فزاینده شرکت‌ها قرار گرفته، وارد می‌کند، در این میان غول‌های پرداخت مسترکارت، ویزا و امریکن اکسپرس هم به جمع تحریم‌کنندگان پیوسته‌اند.

در پاسخ به سوالی درباره نظرات بلینکن، یک مقام ارشد فرانسوی عنوان کرد که تحریم‌های بیشتر توسط شرکای اروپایی و «سایر کشورها» در حال بررسی است، بدون اینکه جزییاتی در مورد پیشرفت مذاکرات ارائه شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: سوال امروز این است که ببینیم چگونه می‌توانیم به ذخایر استراتژیک متوسل شویم تا از افزایش بیشتر قیمت‌ها در بازارهای نفت و گاز جلوگیری و همچنین در بلندمدت ذخایر و عرضه خود را مدیریت کنیم.

مقامات بریتانیایی ممنوعیت کامل واردات نفت روسیه را رد نمی‌کنند، اما یکی از آنها این ایده را «اقدامی شدید» توصیف کرد. لیز تراس وزیر خارجه بریتانیا از مقامات خواسته است تا سقفی را برای واردات انرژی روسیه تعیین کنند که به مرور زمان کاهش یافته و شوک احتمالی اقتصادی را کاهش دهد.

آشفتگی در بازارهای کالایی زمانی رخ داد که روسیه صبح روز دوشنبه پیشنهاد داد حمله به خارکیف، کی‌یف، سومی و ماریوپل را تعلیق و کریدورهای بشردوستانه را در خارج از شهرها ایجاد کند، پیشنهادی که در گیر و دار هشدارهای بین‌المللی در مورد تلفات غیرنظامی تهاجم ولادیمیر پوتین مطرح کرد.

روسیه اعلام کرده است که آتش بس موقت خود را از ساعت ۱۰ صبح دوشنبه به وقت مسکو آغاز می‌کند، اما مشخص نیست که چه تعداد غیرنظامی اوکراینی قصد دارند از پیشنهاد روسیه استقبال کنند. بیشتر کریدورهای بشردوستانه‌ای که مسکو ایجاد کرده، به خود روسیه ختم می‌شود.

آندری کلوچکو یکی از ساکنان این شهر می‌گوید:‌از کسانی که در خارکیف مانده‌اند، هیچکس تمایلی به رفتن به روسیه ندارد. 

همزمان، روسیه از حمایت قوی چین برخوردار است، چرا که چین هم تماس‌های بین‌المللی برای محکوم کردن تهاجم پوتین به اوکراین را رد کرد. وانگ یی وزیر امور خارجه چین از «دوستی همیشگی» چین با روسیه دفاع کرد و ایالات متحده را به دلیل تلاش برای ایجاد «نسخه هند و اقیانوس آرام ناتو» مورد انتقاد قرار داد. 

وی بار دیگر بر پیامی صریح به جهان تاکید کرد مبنی بر اینکه چین و روسیه به صورت مشترک با تلاش‌هایی برای احیای ذهنیت جنگ سرد مخالف هستند.

وانگ یی ادامه داد: هر اندازه هم که وضعیت بین‌المللی مخاطره آمیز و چالش برانگیز باشد، چین و روسیه تمرکزز استراتژیک خود را حفظ خواهند کرد و به صورت پیوسته هماهنگی جامع راهبردی خود را برای یک دوره جدید پیش خواهند برد.

در طول ۱۲ روز جنگ، نیروهای روسیه از سلاح‌های سنگین برای بمباران زیرساخت‌های غیرنظامی در شهرهای پرجمعیت استفاده کرده و مدارس، بیمارستان‌ها و ساختمان‌های مسکونی را هدف قرار داده‌اند.

به گفته مقامات غربی، گلوله باران در پایان هفته گذشته هم با شدت بالایی ادامه یافت در حالی که روسیه نیروهای زرهی خود را که در اطراف خارکیف و کی‌یف مستقر شده بودند، تجهیز کرد و احتمالا برای یک حمله مجدد آماده می‌شد.

به روز رسانی اطلاعاتی از سوی وزارت دفاع بریتانیا، روسیه را به هدف قرار دادن زیرساخت‌های ارتباطی اوکراین برای کاهش دسترسی شهروندان اوکراینی به اطلاعات جدید و قابل اعتماد متهم کرد.

بر اساس این گزارش، روسیه روز یکشنبه به یک برج تلویزیونی در خارکیف حمله کرد و خروجی پخش آن را به حالت تعلیق درآورد.

تاکنون بیش از ۱.۵ میلیون اوکراینی از کشور فرار کرده‌اند که نزدیک به یک میلیون نفر آنها از مرز لهستان عبور کرده‌اند. به گفته سازمان ملل، بحران پناهجویان سریع‌ترین رشد را در اروپا از سال ۱۹۴۵ به خود اختصاص داده است.

روسیه اعلام کرد که پیشنهاد آتش بس این کشور به دنبال «درخواست شخصی» امانوئل مکرون رییس‌جمهوری فرانسه است که روز یکشنبه با ولادیمیر پوتین صحبت کرده بود.

اما در اوکراین نسبت به اقدام روسیه تردیدهای گسترده‌ای وجود داشت. در آخر هفته روزسیه از توقف موقت گلوله باران شهر بندری ماریوپل در محاصره خبر داده بود، اما تخلیه برنامه‌ریزی شده غیرنظامیان پس از نقض‌های متعدد آتش بس به حالت تعلیق درآمد.

ساکنان شهر خط مقدم که به طور کامل توسط نیروهای روسی محاصره شده است، در هوای سرد با کمبود غذا، آب، برق و گرما مواجه شده‌اند.

در بیانیه رسمی روسیه درباره آتش بس آمده است که کریدور بشردوستانه خارج از کی‌یف از شمال به شهر گومل بلاروس و از آنجا از طریق هوا به روسیه منتهی می‌شود. از خارکیف مسیر به شهر بلگورود روسیه است. از ماریوپل دو راه وجود خواهد داشت – یکی به شهر روستوف روسیه و دیگری از غرب به زاپوریژیا. اما از شهر سومی دو مسیر وجود دارد به بلگورود در روسیه و به پولتاوا در اوکراین.

اما نشانه‌های اولیه صبح دوشنبه حاکی از عدم برقراری آتش بس بوده است. ویتالی فالکوفسکی، یکی از مقامات این شهر گفت: گلوله باران پراکنده در ماریوپل ادامه دارد.