۰ نفر

قیمت گاز در اروپا به ۲.۲ هزار دلار رسید

۱۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۸:۳۷
کد خبر: 617341
قیمت گاز در اروپا به ۲.۲ هزار دلار رسید

قیمت گاز در اروپا پس از رقم بی سابقه روز چهارشنبه دوباره افزایش یافت و به 2280 دلار به ازای هر هزار مترمکعب رسید که بالاترین رقم در تاریخ این قاره به شمار می‌رود.

به گزارش راشاتودی، قیمت گاز در اروپا به ۲۲۸۰ دلار به ازای هر هزار مترمکعب افزایش یافت که بالاترین رقم در تاریخ این قاره به شمار می‌رود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، روسیه حدود ۴۰ درصد گاز اروپا را تامین می‌کند و اوکراین مسیر اصلی انتقال این گاز به اروپاست. با عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین و رسیدن این درگیری‌ها به نهمین روز خود، نگرانی در مورد کمبود گاز، هر روز قیمت‌ها را بالاتر می‌برد.

بر اساس اعلام بازار بورس ICE  لندن، قیمت گاز برای تحویل در ماه آوریل در بورس گاز هلند (TTF) به ۲۲۷۹ دلار در هر هزار مترمکعب (۲۰۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت) برای خانوارها رسید که بالاترین رقمی که تاکنون وجود داشته است.

این افزایش قیمت، پس از رکود پیشین در روز چهارشنبه ثبت شد که قیمت از ۱۵۰۰ دلار به ۲۲۲۶ دلار به ازای هزار مترمکعب رسید.

افزایش قیمت گاز در اروپا به دنبال موجی از تحریم ها علیه روسیه از سوی غربی ها رخ داده است که در واکنش به عملیات نظامی روسیه در اوکراین اعمال کردند. اروپایی ها می ترسند، مسکو در واکنش به این تحریم ها، عرضه انرژی به قاره را قطع کند.

کاشال رامش، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه «ریستارد انرژی» گفت، افزایش قیمت گاز ناشی از نگرانی از کمبود عرضه به علت خسارت احتمالی به زیرساخت ها در اوکراین است که از طریق آنها بخش اعظمی از گاز روسیه به اروپا می رسد و همچنین نگرانی در مورد احتمال محدودیت های عرضه نفت و گاز روسیه وجود دارد.

در پی تحرکات اخیر غرب در نزدیکی مرز روسیه، پوتین روز پنجشنبه پنجم اسفند ماه دستور آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین را صادر کرد و کشورهای اروپایی به جای تنش‌زدایی در این پنج روز، اقدامات شدیدی را علیه روسیه اتخاذ کردند.