۰ نفر

ادعای بلومبرگ درباره فروش نفت ایران

۵ اسفند ۱۴۰۰، ۸:۲۹
کد خبر: 614717
ادعای بلومبرگ درباره فروش نفت ایران

بلومبرگ در گزارشی نوشت: ایران با ادامه پیشرفت مذاکرات هسته ای، نفت بیشتری به کشتی‌ ها برای سرعت بخشیدن به صادرات در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات و رفع تحریم‌ ها منتقل کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بلومبرگ در گزارش خود نوشت: تحلیل و بررسی شرکت کپلر نشان می‌دهد میزان نفت موجود در نفتکشهای ایران از اوایل دسامبر به میزان ۳۰ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده و به ۱۳۰ میلیون بشکه رسیده است. این افزایش در حالی صورت می‌گیرد که دیپلمات‌ها در وین روی توافقی برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ کار می‌کنند که تسهیل تحریم‌ها را به دنبال خواهد داشت.

 اگرچه ایران ممکن است به چند ماه زمان برای افزایش تولید میادین نفتی خود نیاز داشته باشد اما به محض تسهیل تحریم‌ها می‌تواند فروش نفت از ذخایر خود را فورا آغاز کند.

این جریان زیاد  نفت می تواند به ملایم شدن قیمت‌های نفت که امسال بیش از ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده و تقریباً به مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسیده اند، کمک کند.

کارول ناخله، مدیر اجرایی شرکت مشاوره "کریستول انرژی" در این باره گفت: برداشت نفت بیشتر، قیمت‌ها را تا حدودی تحت فشار کاهشی قرار خواهد داد؛ با این حال تاثیر آزادسازی نفت از ذخایر در مقایسه با افزایش احتمالی تولید ایران ناچیز خواهد بود.

راسل هاردی، مدیرعامل گروه ویتول هفته جاری در گفت وگو با تلویزیون بلومبرگ اظهار کرد: در مدت چند ماه پس از یک توافق، ایران می‌تواند حدود یک میلیون بشکه در روز عرضه نفت را به بازارهای جهانی احیا کند. این میزان می تواند کمبود عرضه از سوی تولیدکنندگان دیگر اوپک پلاس که بسیاری از آنها از کمبود سرمایه‌گذاری و اختلالات تولید آسیب دیده اند جبران کند.

ایمان ناصری، مدیر امور خاورمیانه شرکت مشاوره FGE اظهار کرد: تولید روزانه نفت ایران در مدت سه ماه پس از یک توافق جدید می‌تواند به حدود ۳.۴ میلیون بشکه در روز برسد و در مدت شش ماه به ظرفیت کامل ۳.۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

 طبق گزارش کپلر، حدود نیمی از نفت ایران که در نفتکشها نگهداری می شود، نفت خام و باقی آن میعانات است. رشد ذخایر شناور مربوط به انتقال نفت از مخازن خشکی بوده که عمدتا در پایانه نفتی در جزیره خارگ در خلیج فارس بارگیری شده اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کپلر از روشهایی مانند ردیابی ماهواره ای و تحلیل دیتا برای رصد کشتی‌ها  و دنبال کردن محموله ها و بارگیری ها استفاده می کند.