۰ نفر

تغییر سهمیه های اوپک پلاس بعد از احیای برجام

۳۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۲۹
کد خبر: 612279
تغییر سهمیه های اوپک پلاس بعد از احیای برجام

منابع اوپک پلاس اعلام کرده‌اند در صورت احیای برجام، اوپک پلاس باید سهمیه‌های تولید را تغییر دهد تا جا برای بشکه‌های ایران باز شود.

به‌گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، ائتلاف اوپک پلاس تصمیم دارد در صورت بسته شدن قرارداد اتمی ایران با قدرت‌های بزرگ دنیا، ایران را به قرارداد کاهش تولید ملحق کند تا جلوی رقابت برای سهم بازار و آسیب دیدن قیمت‌ها گرفته شود.

به گزارش رویترز، یکی از پیامدهای مثبت مذاکرات وین برداشته شدن تحریم‌های صادرات نفت ایران خواهد بود که طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی ۱.۳ میلیون بشکه در روز از نفت ایران را به بازار برمی‌گرداند. به‌این‌ترتیب عرضه نفت افزایش‌یافته و روند بالا رفتن قیمت نفت متوقف می‌شود. قیمت نفت در حال حاضر فاصله چندانی با ۱۰۰ دلار در هر بشکه ندارد.

ایران به‌خاطر تاثیر تحریم‌های آمریکا بر صادراتش، در حال حاضر از قرارداد کاهش تولیدی که بین اوپک و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس بسته شده معاف است. این معافیت به ایران اجازه می‌دهد تولید نفت خود را تقویت کند، اما اوپک پلاس در نهایت تصمیم دارد ایران را وارد این قرارداد کند.

ایران پس‌از برداشته شدن تحریم‌ها و مذاکره با اوپک پلاس  به‌دنبال بازگرداندن تولید ازدست‌رفته خود خواهد بود.ایران یکی از ۵ عضو بنیان‌گذار اوپک است.

ایران درحال‌حاضر حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز تولید دارد، یعنی ۱.۳ میلیون بشکه در روز کمتر از سطح تولید در ۲۰۱۸. دونالد ترامپ در آن سال از قرارداد اتمی برجام بیرون آمد و صنعت نفت ایران را دوباره تحریم کرد که باعث کاهش شدید درآمدهای نفتی تهران شد.

حالا ایران با برداشته شدن تحریم‌ها تولید نفت خود را طبق تجهیزات، توانایی‌ها و تمایلات خود افزایش می‌دهد تا جبران درآمد ازدست‌رفته را کند.

به‌نظر می‌رسد ائتلاف اوپک پلاس سهمیه‌ای برای تولید نفت ایران در نظر بگیرد و این سهمیه را به‌تدریج اجرایی کند.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک از ائتلاف اوپک پلاس خواسته به‌دنبال یک قرارداد عرضه جدید باشد که ایران را هم شامل شود.

برداشته شدن تحریم‌های ایران به نفع آمریکا هم خواهد بود چون به پایین آوردن قیمت‌ها و مهار تورم بالا در این کشور کمک خواهد کرد. به‌علاوه، هرگونه افزایش تولید از سوی ایران تاثیر درگیری احتمالی بین روسیه و اوکراین بر بازارهای جهانی نفت را خنثی می‌کند.

منابع اوپک پلاس همچنین اعلام کرده‌اند عرضه بیشتر نفت از سوی ایران می‌تواند عدم توانایی برخی از اعضا برای بالا بردن تولیدشان را جبران کند اما ائتلاف اوپک پلاس باید سهمیه‌های تولید را تغییر دهد تا جا برای بشکه‌های ایران باز شود.