۰ نفر

۴۸ درصد مدارس گاز رایگان دریافت نمی کنند

۲۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۴۲
کد خبر: 611534
۴۸ درصد مدارس گاز رایگان دریافت نمی کنند

مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: ۴۸ درصد مدارس با وجود تعطیلی و نیمه تعطیل بودن، الگوی مصرف گاز را رعایت نمی‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، نورموسوی به سوالات زیر درباره رایگان شدن تعرفه گاز مدارس پاسخ داد؛

گاز مدارس طبق ماده واحده بودجه ۱۴۰۰، باید رایگان باشد؛ چه میزان از مدارس الگوی مصرف را در این زمینه رعایت می‌کنند تا از قانون بهره مند شوند؟

نورموسوی: از جهت اینکه چندسالی است در قانون بودجه موضوع رایگان شدن تعرفه گاز مدارس تکرار شده، الگوی پیشنهادی ما مورد تایید سازمان برنامه و بودجه و همچنین وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته؛ اما در سال گذشته فقط ۵۲ درصد مدارس، طبق الگو گاز مصرف کرده‌اند و ۴۸ درصد مابقی، با وجود تعطیل و نیمه تعطیل بودن ناشی از شیوع کرونا، هنوز در حد الگو مصرف نمی‌کنند که گزارش‌های سه ماهه در این زمینه، به سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش ارسال می‌شود.

روال عادی طرح در حال طی شدن است و در مورد کنتور‌های ۶ مترمکعبی که مربوط به مدارس کوچک و روستایی است، ۵۵۰ مترمکعب در ماه به عنوان الگو در نظر گرفته شده؛ این رقم سهمیه برای سایر مدارس، به تناسب ظرفیت کنتور، بالاتر می‌رود. در مورد دو تا سه رده از کنتورها، سازمان برنامه و بودجه اصلاحیه‌ای را اعلام کرده که درصد بهره‌مندی مدارس از این طرح را بیشتر می‌کند.

برخی از مدارس با وجود رعایت الگوی مصرف، دچار قطعی گاز شده اند؛ در این مورد توضیح دهید که چطور اعتراضاتشان را اعلام کنند؟

نورموسوی: در طول سال، ۸ قبض برای مدارس تولید می‌کنیم که سه مورد آن در دوره سرد سال است؛ ممکن است در یکی از قبوض، الگو رعایت شده باشد و در قبض دیگر خیر. ۴۸ درصد عدم رعایت الگوی در مدارس، شامل مدارس زیادی حداقل در یک یا دو قبض دوره زمستانی می‌شود و آموزش و پرورش نیز معتقد است که باید مطابق مقررات با آن‌ها برخورد شود تا مدیر مدرسه، مدیریت بخش مصرف را داشته باشد و دولت و آموزش و پرورش را دچار ضرر و زیان نکند.

در بخش آموزش و پرورش، با اخطار‌های مکرر به سمت قطعی گاز نمی‌رویم؛ اما برخی از مدارس از سال‌های قبل از اعمال این قانون و حتی سه سال پیش، بدهی معوق داشته‌اند که در گزارشات سالیانه استان‌ها به عنوان حسابرسی سالیانه لحاظ شده و تذکر داده می‌شود.

ادارات گاز استانی مجبور هستند که اقدامات خود را بر اساس الزامات قانونی انجام دهند و اگر احیاناً قطعی گازی رخ داده، بخش وصول مطالبات آن‌ها با تمام اقشار برای پرداخت چندمرحله‌ای، همکاری انجام می‌دهند؛ اما مدارس باید ابتدا تکلیف پرداخت‌های معوقه خودشان را مشخص کنند.

مدارس دولتی کشور طبق قوانین بودجه‌ای سالیانه، از سال ۱۳۹۸ تاکنون از پرداخت هزینه آب، برق و گاز معاف شده‌اند؛ در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده، با تصویب کمیسیون تلفیق بودجه در حمایت از آموزش و پرورش، تعرفه مصرف آب، برق و گاز تا سقف الگوی مصرف برای تمامی مدارس کشور، در سال ۱۴۰۱ نیز رایگان می‌شود.