۰ نفر

وضعیت سدهای تهران نگران کننده است

۲۷ بهمن ۱۴۰۰، ۸:۵۶
کد خبر: 611418
وضعیت سدهای تهران نگران کننده است

سدهای تامین آب تهران جمعا حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب دارند و اگر میزان تبخیر و کاهش نزولات جوی را در نظر بگیریم, قطعا در تابستان مشکلات عدیده‌ای را برای تامین آب شرب تهران خواهیم داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محسن موسوی خوانساری، عضو هیئت مدیره انجمن آب و خاک پایدار ایران در رابطه با کاهش ذخایر سدهای تامین آب شرب استان تهران گفت: 5 سد وظیفه تأمین آب شرب تهران را بر عهده دارند که وضعیت آن‌ها نگران کننده است؛ سد لتیان و سد لار که در شرق تهران قرار دارند مجموعا 20 میلیون متر مکعب آب دارند و در روزهای آینده از مدار خارج می‌شوند و آبی برای استان تهران در سدهای منطقه شرق باقی نخواهد ماند.

وی ادامه داد: در غرب تهران هم سد امیر کبیر را داریم که مقدار آب آن یک سوم سال گذشته است و این سد حدود 30 میلیون متر مکعب آب دارد که بسیار نگران کننده است. اگر سد طالقان و ماملو را هم به سدهای مذکور اضافه کنیم جمعا حدود 300 میلیون متر مکعب آب داریم و اگر میزان تبخیر و کاهش نزولات جوی را در نظر بگیریم, قطعا در تابستان مشکلات عدیده‌ای را برای تأمین آب شرب تهران خواهیم داشت.

عضو هیئت مدیره انجمن آب و خاک پایدار ایران تاکید کرد: مسئولین باید از همین الان اعلام خطر کنند و مشکلات کم آبی را از طریق صدا و سیما, فضای مجازی و رسانه‌ها به مردم گوشزد کنند. درست است که در برخی مناطق مانند هرمزگان 2 برابر میانگین سالانه بارش داشتیم اما در مجموع وضع ذخایر آبی نگران کننده است.

موسوی با تأکید بر اینکه از همین الان تمهیدات لازم برای تأمین آب شرب و کشاورزی در نظر گرفته شود, گفت: برای کشت بهاره نیز باید به کشاورزان هشدار داده شود و کشت بهاره با در نظر گرفتن کمبود شدید منابع آبی انجام شود.

وی مشکل کاهش ذخایر سدها را متوجه کل کشور دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه ما یک سال بسیار خشک را پشت سر گذاشته‌ایم, بارش‌های سال جاری که در حد نرمال بود هم نتوانسته خشکسالی سال گذشته را جبران کند. به عنوان مثال بررسی شرایط آبدهی و ذخیره مخزن سد کرخه نشان‌دهنده وقوع خشکسالی در این حوضه است. آبدهی ورودی سد کرخه نسبت به بلند مدت کاهش 53 درصدی و نسبت به سال گذشته 36 درصد کاهش داشته است.

کارشناس حوزه مدیریت منابع آب خاطرنشان کرد: حجم ذخیره سد کرخه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب کمتر بوده و بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی تداوم شرایط بارشی زیر نرمال در ماه‌های پیش‌رو مورد انتظار است.