۰ نفر

موضع امارات در بازار نفت

۲۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۵۶
کد خبر: 611352
موضع امارات در بازار نفت

وزیر انرژی امارات گفت: «به نظر می رسد، موضوع عرضه و تقاضا نیست، دلیل اصلی افزایش قیمت، تنش های ژئوپلیتیکی است که باعث شده قیمت ها به رقم کنونی برسد.»

به گزارش رویترز، سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات گفت: تنش‌ها میان روسیه و غرب قیمت نفت را بالا برده است، نه کمبود اساسی سوخت که توجیه کننده تسریع در تولید اوپک پلاس است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وی به خبرنگاران گفت: «به نظر می‌رسد، موضوع، مسئله عرضه و تقاضا نیست، دلیل اصلی افزایش قیمت، تنش‌های ژئوپلیتیکی است که باعث شده قیمت‌ها به رقم کنونی برسد.»

مزروعی توضیح داد: افزایش تولید 400 هزار بشکه در روز از سوی اوپک و هم پیمانانش به رشد تقاضا برای نفت کمک کرده است.

زمانی که از وی پرسیده شد، آیا اپک پلاس باید نفت بیشتری به بازار تزریق کند؟، گفت: «اگر ما باید نفت بیشتری تولید کنیم، باید عوامل بنیادین بازار و آمار فنی را بررسی کنیم.»

قیمت نفت در روز دوشنبه در واکنش به نگرانی از حمله احتمالی روسیه به اوکراین به بالای 96 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت در بیش از 7 سال گذشته بود.

آژانس بین‌المللی انرژی هفته گذشته اعلام کرد: عربستان و امارات می‌توانند بازار بی ثبات نفت را با تولید نفت بیشتر آرام کنند.

فالح بیرول، رئیس این آژانس از اوپک پلاس خواست تا فاصله میان مقدار نفتی که باید تولید کنند و تولید واقعی را کم کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی مدعی است، شکاف میان تولید اوپک پلاس و هدف مد نظر این گروه در ماه ژانویه به 900 هزار بشکه در روز رسیده است.

مزروعی خاطرنشان کرد: پیش بینی تاثیرات ژئوپلتیکی بر قیمت نفت دشوار است، اما من از جمله کسانی بودم که معتقد بودم روسیه به اوکراین حمله نمی‌کند.

وی گفت: «من فکر می کنم که ما نیاز نداریم آنچه را که گفته می شد، شدت ببخشیم و آنچه می‌شنویم این است که قصد تهاجم وجود ندارد و به نظر من این مایه آرامش است.»

همچنین وی خاطرنشان کرد: اگر تنش‌ها منجر به اختلال در عرضه شود، کشورهای تولیدکننده ظرفیتی برای جبران ندارند.

ادعاهای آمریکا مبنی بر حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین، در بازارهای مالی در جهان سر و صدا به پا کرده بود. آمریکا روز یک شنبه مدعی شده بود، روسیه می‌تواند در هر زمانی به اوکراین حمله کند و ممکن است، بهانه‌ای غافل‌گیرکننده برای حمله ایجاد کند.

این درحالی بود که روسیه این ادعا را تکذیب کرده و امروز به نیروهای خود دستور داده است تا از مرز اوکراین به پایگاه‌های خود بازگردند.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک نیز به خبرنگاران در حاشیه کنفرانس قاهره گفته بود که ما به صورت منطقی خوش بین هستیم که رهبران جهانی در موضوع اوکراین ورود و از تنش‌ها جلوگیری کنند.

وی تاکید کرده بود، برخی از اعضای اوپک برای تامین هدف تولید خود با مشکل روبرو هستند و بازار نفت به هر بشکه نفتی که بتواند به دست آورد، نیاز دارد.

بارکیندو و مزروعی، هر دو مشکل اصلی را کمبود سرمایه‌گذاری برای بازارهای نفتی عنوان کردند.

گروه تولیدکنندگان نفت متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک و هم پیمانانش نظیر روسیه موسوم به اوپک پلاس، هدف تولید ماهانه خود را 400 هزار بشکه در روز افزایش داده‌اند، اما نتوانستند به این هدف تولیدی دست یابند.

چندین کشور عضو اوپک پلاس به دنبال سال‌ها کمبود سرمایه‌‌گذاری، در افزایش تولید با مشکل مواجه هستند و نتوانسته‌اند، تعهد ماهانه 400 هزار بشکه‌ای خود را انجام دهند.