۰ نفر

آمریکا نفت مصادره شده ونزوئلا را می فروشد

۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۵۰
کد خبر: 608493
آمریکا نفت مصادره شده ونزوئلا را می فروشد

منابع آگاه می‌گویند آمریکا ممکن است نفت مصادره شده ونزوئلا در این کشور را بفروشد یا آن را به شرکت‌هایی که از ونزوئلا بدهکار هستند، بدهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، واشنگتن در حال بررسی پیشنهادی از سوی شرکت بزرگ نفتی آمریکایی خود شورون است تا به این شرکت اجازه دهد محموله‌های نفتی ونزویلا را برای بازپرداخت بدهی‌های پرداخت نشده مصادره کند.

منابع موثق می‌گویند نمایندگان شورون در ماه‌های اخیر حداقل یک جلسه در سطح بالا با دیپلمات‌های آمریکایی و نمایندگان مخالف ونزویلا برگزار کردند.

شورون یک سال است که برای ایجاد تغییر در مجوز فعالیت خود در ونزویلا لابی کرده است. این غول انرژی از واشنگتن می‌خواهد که امتیازات تجاری خود را که برای مدتی در دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور وقت آمریکا از آن برخوردار بود، بازگرداند. در آن زمان این شرکت به همراه سایر تولیدکنندگان خارجی مجاز به برداشت و صادرات نفت مصادره شده ونزویلا برای بازپرداخت سود سهام و بدهی حاصل از سرمایه گذاری مشترک با شرکت نفت دولتی PDVSA بودند.

بر اساس این توافق، شورون مجاز بود تا دو میلیون بشکه در ماه نفت خام ونزویلا را تا اواسط سال ۲۰۲۰ مبادله کند. ونزویلا صدها میلیون دلار از طریق سرمایه گذاری مشترک به شورون بدهکار است.

منابع موثق در همین رابطه به رویترز گفتند: دولت بایدن انگیزه‌های بیشتری برای کاهش تحریم‌ها علیه ونزویلا پس از استراتژی شکست خورده ترامپ دارد.

وی افزود: «یکی از مهمترین آنها آوردن دوباره نیکولاس مادورو به میز مذاکره با آمریکاست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که دولت "اقدامات تحریمی علیه ونزویلا پیش بینی نکرده است.

بیشتر تجارت با ونزویلا که از سال ۲۰۱۹ توسط واشنگتن مجاز اعلام شده است، مبادلات نفت در برابر سوخت است که تضمین می‌کند نفت خام ونزویلا نمی‌تواند دوباره به فروش برسد و هیچ پرداخت نقدی به دولت مادورو نمی‌رسد.

خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزویلا، که بارها خواستار از سرگیری مذاکرات سیاسی با مادورو پس از تعلیق آنها در ماه اکتبر شده است، ماه گذشته وی گفت که پیشنهاد آمریکا برای کاهش تحریم‌ها در صورت از سرگیری مذاکرات می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.

دولت مادورو مدت‌هاست در برابر تحریم‌های آمریکا و اروپا ایستادگی کرده است. سال گذشته، ونزویلا از دسترسی به ذخایر طلای ذخیره شده خود در انگلیس به ارزش ۲ میلیارد دلار محروم شد و لندن گفت که مادورو نباید "به هر منظوری" به عنوان رییس جمهور ونزویلا به رسمیت شناخته شود.