۰ نفر

پیش بینی گلدمن ساکس از تولید دور از انتظار نفت

۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۵۳
کد خبر: 606013
پیش بینی گلدمن ساکس از تولید دور از انتظار نفت

گروه مالی گلدمن ساکس پیش بینی کرد اکنون که قیمت نفت برنت به حدود ۹۰ دلار در هر بشکه صعود کرده است، اوپک و متحدانش ممکن است با افزایش بزرگتر از حد انتظار تولید موافقت کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، این بانک سرمایه گذاری آمریکایی اعلام کرد نتیجه نشست روز چهارشنبه افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز برای مارس یا افزایش بالاتر تولید است.

تحلیلگران گلدمن ساکس در گزارشی نوشتند: با توجه به روند افزایش اخیر قیمتها و احتمالا فشار کشورهای واردکننده نفت، ما پتانسیل رو به رشد برای تصویب افزایش سریع‌تر تولید در نشست اوپک پلاس را می بینیم. این گروه تولیدکننده ممکن است همچنین نگرانی بیشتری نسبت به مواضع پولی بانکهای مرکزی پیدا کند که به رشد آهسته‌تر اقتصاد جهانی و درآمدهای نفتی منتهی می شود.

گلدمن ساکس اعلام کرد چنین اقدامی از سوی اوپک پلاس ضربه موقتی به قیمتهای نفت می زند و دیدگاه خوش بینانه این بانک را تغییر نمی دهد. افت سریع موارد ابتلا به کووید ۱۹، تقاضای قوی برای سوخت از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون و درآمدهای تولیدکنندگان آمریکایی، همگی ما را مجاب می کنند که قیمتها باید بالاتر بروند.

نفت برنت در معاملات بازار سنگاپور ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۸۹ دلار و ۴۲ سنت در هر بشکه رسید و رشد قیمت این شاخص از ابتدای امسال تاکنون به ۱۵ درصد رسید.

گلدمن ساکس اعلام کرد با وجود افزایش قیمت، اوپک پلاس باید شماری عوامل را بررسی کنند که می توانند قیمتها را ضعیف کنند. گمانه‌زنی‌های جدیدی درباره آزادسازی نفت بیشتر از ذخایر نفت استراتژیک آمریکا و کاهش استفاده از نفت به جای گاز با گرم شدن هوای نیمکره شمالی وجود دارد. همچنین مذاکرات هسته‌ای ایران پیشرفتهایی داشته که می تواند به لغو تحریمها علیه صادرات نفت ایران منتهی شود.

به گفته تحلیلگران، احتمال فزاینده بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی عامل بازدارنده برای تصویب افزایش بزرگ تولید از سوی اوپک پلاس خواهد بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، روند احیای مصرف سوخت در دوران پساکرونا، فضای زیادی برای افزایش تولید گروه اوپک پلاس ایجاد کرده است. اما اعضای این گروه از نیجریه تا روسیه با محدودیت ظرفیت مازاد تولید روبرو شده و برای احیای تولید پس از سالها کاهش تولید و کمبود سرمایه گذاران به سختی تلاش می کنند.

با وجود این که نمایندگان نیمی از اعضای اوپک پلاس پیش بینی کردند اوپک پلاس افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز را برای مارس تصویب خواهد کرد اما بازارها تحت تاثیر دورنمای کمبود عرضه، شاهد صعود قیمتها به بالای مرز ۹۰ دلار در هر بشکه بوده اند. در نظرسنجی بلومبرگ از ۱۶ معامله‌گر، تحلیلگران و پالایشگاهها، تصویب افزایش تولید اوپک پلاس پیش بینی شد اما درباره دستیابی به هدف تولید تردید وجود داشت. این گروه در نوامبر تنها حدود ۶۰ درصد از افزایش تولید هدف گذاری شده را محقق کرد.