۰ نفر

روش محاسبه قبض برق در فصل های مختلف

۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۱۸
کد خبر: 604052
روش محاسبه قبض برق در فصل های مختلف

حدود ۲۵ درصد مشترکان برق در بخش خانگی مصارف بیش از الگو دارند و ۷۵ درصد از مشترکان زیر الگو‌های ابلاغی برق مصرف می‌کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، رخشانی مهر گفت: جدیدا در تعرفه برق مشترکان تغییراتی اعمال شده و هدف از آن اصلاح الگوی مصرف درصد کمی از مشترکان که مصرف غیر متعارف دارند، است. حدود ۲۵ درصد از مشترکان برق در بخش خانگی مصارف بیش از الگو دارند و ۷۵ درصد دیگر نیز طبق الگو‌های ابلاغی در حال مصرف هستند.

به گفته او، صورت حساب برق مصرفی مشترکان که پایین تر از الگو مصرف می‌کنند، تغییر نخواهد کرد.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت: هزینه تامین برق مشترکانی که ۲۰۰  تا ۳۰۰ کیلووات بر ساعت مصرف می‌کنند، ۱.۵ برابر است و مشترکانی که ۱.۵ تا دو برابر الگو، مصرف می‌کنند، ۲.۵ برابر هزینه تامین برق است و مشترکانی که بیش از ۲ برابر الگو مصرف می‌کنند، ۳.۵ برابر هزینه تامین برق صورت حساب برای آنان صادر می‌شود.

او گفت: روش‌های محاسبه در فصول مختلف تغییر نخواهد کرد و  فقط الگو‌های مصرفی در فصول مختلف در مناطق مختلف تغییر می‌کند. در ماه‌های گرم مشترکانی که در مناظق گرمسیر هستند، بالای ۳۰۰۰ کیلووات بر ساعت مصرف کنند،  درصدی از هزینه تامین برق از آن‌ها اخذ می شود.

اعضای دولت به استناد قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و در اجرای حکم مندرج در بند (ی) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان را تعیین کردند. بر اساس مصوبه هیات وزیران، بهای برق مشترکان کم مصرف (در سقف مصرف ۵۰ درصد الگوی مصرف) تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی برابر صفر محاسبه می‌شود.

تعرفه های جدید برق، از ( اول بهمن) اجرا شده، طبق اعلام وزارت نیرو این طرح با هدف اصلاح مصرف مشترکان پرمصرف، حمایت از مشترکان کم مصرف و در نهایت تامین برق پایدار برای همه مشترکان تهیه شده است.