۰ نفر

دردسرهای قیمت نفت برای بایدن

۲۸ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۰۸
کد خبر: 601095
دردسرهای قیمت نفت برای بایدن

نفت خام امروز به بالاترین سطح خود در بیش از ۷ سال گذشته رسید، چون نگرانی‌ها از اختلالات احتمالی عرضه هنوز وجود دارد. این نگرانی‌ها پس از حمله به تأسیسات نفتی در امارات ایجاد شد که احتمالا منجر به افزایش تنش در خاورمیانه می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، قیمت نفت خام برنت در اواخر نوامبر و پس از تصمیم برای عرضه ذخایر استراتژیک آمریکا برای مدت کوتاهی به زیر ۷۰ دلار در هر بشکه رسید، اما اثرات آن کوتاه مدت بود و باعث شد کاخ سفید ناامیدی خود را از بازگشت بهای بالای نفت ابراز کند. از آن زمان، قیمت نفت به مسیر صعودی خود بازگشته است بطوری که قیمت نفت خام امروز به بالاترین سطح خود در بیش از ۷ سال گذشته رسیده است، چون نگرانی‌ها از اختلالات احتمالی عرضه هنوز وجود دارد.

این نگرانی‌ها پس از حمله به تأسیسات نفتی در امارات ایجاد شد که منجر به افزایش تنش در خاورمیانه می‌شود.

تا ساعت ۰۷:۵۲ به وقت گرینویچ، قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت، تحویل فوریه، با ۲.۱۱ درصد افزایش به ۸۵.۵۹ دلار در هر بشکه رسید.همچنین قیمت آتی نفت خام برنت برای تحویل در مارس ۲۰۲۲ نیز با ۱.۷ درصد افزایش به ۸۷.۹۵ دلار در هر بشکه رسید.

 در واقع هر دو شاخص (برنت - WTI) در روز سه شنبه به بالاترین سطح خود از اکتبر ۲۰۱۴ رسیدند. در واقع قیمت نفت خام امروز، در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد تداوم کاهش عرضه، محدودیت عرضه توسط تولیدکنندگان بزرگ و همچنین آسیب محدود به تقاضای جهانی به دلیل سویه Omicron، افزایش یافت.

 نفت از افزایش عرضه می‌ترسد

به گفته تحلیلگران رویترز، ترکیب رشد تقاضای، سرمایه گذاری ضعیف و همچنین ناتوانی ائتلاف اوپک پلاس در دستیابی به افزایش هدفمند عرضه شده است. همچنین یک تحلیلگر در ANZ Research اظهار داشت: تنش ژئوپلیتیکی جدید به عوامل ادامه انقباض در بازار افزوده است.

تنش‌ها و افزایش قیمت‌ها با افزایش تهدید حوثی‌ها مبنی بر اینکه احتمالا تأسیسات نفتی بیشتری را مورد هدف قرار دهند، همراه است. شرکت نفت امارات متحده عربی ADNOC اعلام کرد که فعالیت این شرکت ادامه دارد تا اطمینان حاصل شود که عرضه محصولات به مشتریان محلی و بین‌المللی خود بدون وقفه پس از حادثه در انبار سوخت انجام می‌شود.

تحلیلگران COMCEC می‌گویند که قیمت نفت نیز تحت تأثیر دمای سرد زمستان در نیمکره شمالی قرار گرفته که باعث افزایش تقاضا برای سوخت گرمایشی شده است. تحلیلگران انتظار دارند که تقاضا در سال جاری از عرضه پیشی بگیرد، چون اقتصاد جهانی پس از بحران کرونا در حال بازگشایی است و مسیر تقاضای عادی را از سر می‌گیرد.

اوپک پلاس و عرضه

برخی از تولیدکنندگان در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به دلیل عدم سرمایه‌گذاری و توقف تولید، بر اساس توافق با متحدان خود در ائتلاف اوپک پلاس، برای افزایش ۴۰۰۰۰۰ بشکه در روز به توافق رسیدند اما گلاور، تحلیلگر CMC Markets، معتقد است: «اگر تنش‌های ژئوپلیتیک فعلی ادامه داشته باشد و اعضای اوپک پلاس نتوانند به افزایش ۴۰۰۰۰۰ بشکه در روز دست یابند، این می‌تواند از چشم‌انداز فنی قوی برای بالا بردن قیمت‌ها به سمت ۱۰۰ دلار پشتیبانی کند.»

مایک تران، تحلیلگر کالاهای RBC Capital Markets در یادداشتی اظهار داشت که اوپک قصد دارد ۴۰۰ هزار بشکه در روز به بازار نفت اضافه کند، اما داده‌ها نشان می‌دهد که افزایش ماهانه تنها نزدیک به ۲۵۰ هزار بشکه در روز است.

ایالات متحده  همراه با هند و سایر مصرف کنندگان بزرگ درخواست افزایش تولید نفت ائتلاف اوپک پلاس را داشت ، اما این سازمان و متحدانش با وجود آزادسازی مقادیری از ذخایر استراتژیک توسط کشورهای مصرف کننده، پاسخی به این درخواست ندادند. چون اوپک پلاس بر این باور است که بازار نفت در مسیر مازاد عرضه است و نیازی به تغییر در سیاست فعلی تولید که مستلزم افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای عرضه در روز است، ندارد.

دردسر بایدن

افزایش قیمت نفت نشان دهنده یک دردسر سیاسی برای رئیس جمهور ایالات متحده است، چون دو سوم قیمت بنزین تحت تاثیر قیمت نفت است و قیمت این کالا را به بخش مهمی از بودجه مصرف کنندگان تبدیل می‌کند. از همین روی جمهوری خواهان انگشت اتهام را به سمت سیاست‌های متمرکز بر تغییرات اقلیمی که رئیس جمهور دموکرات از آنها حمایت می‌کند نشانه گرفته‌اند، اما حقیقت این است که بازار نفت به عوامل جهانی خارج از کنترل هر حزب سیاسی ایالات متحده مرتبط است.

ایالات متحده بزرگترین مصرف کننده بنزین در سراسر جهان است که مصرف آن در سال گذشته به ۸.۷۹ میلیون بشکه در روز رسید و پیش بینی می‌شود امسال از ۹ میلیون بشکه در روز فراتر رود. بر اساس برآوردهای اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، قیمت بنزین آمریکا در سال گذشته با ۳ دلار در هر گالن به بالاترین حد خود در ۷ سال گذشته رسید و ممکن است امسال به ۳.۰۶ دلار در هر گالن افزایش یابد.

با توجه به اینکه پالایشگاه‌ها نمی‌توانند به سرعت بنزین بیشتری تولید کنند، این اقدام احتمالا تنها باعث افزایش تقاضا می‌شود که در نهایت منجر به افزایش قیمت‌ها خواهد شد. به گزارش رویتز اگرچه دولت بایدن متعهد شده است اقدامات بیشتری را برای مهار افزایش قیمت بنزین انجام دهد، اما ابزارهای آمریکا برای این کار محدود است.

در مجموع دولت بایدن گزینه های محدودی در مقابل خود دارد بطوریکه دولت تنها می‌تواند برداشت از ذخایر استراتژیک نفت را افزایش دهد، اما عرضه چنین ذخایری در مقایسه با اندازه بازار جهانی محدود است.

بر اساس داده‌های رسمی ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده در پایین‌ترین سطح خود از نوامبر ۲۰۰۲ قرار دارد و تا هفته منتهی به ۷ ژانویه ۲۰۲۲ به ۵۹۳.۴ میلیون بشکه رسیده است. در مجموع به نظر می‌رسد که بهترین راه برون رفت از بحران برای دولت آمریکا، عرضه بیشتر اوپک است تا واشنگتن را از این دردسر دائمی خارج کند.