۰ نفر

اجرای پروژه بندرعباس-لافت-گورزین برای گازرسانی به قشم

۲۶ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۱۳
کد خبر: 600331
اجرای پروژه بندرعباس-لافت-گورزین برای گازرسانی به قشم

بهره‌گیری از تکنولوژی پیشرفته H.D.D در پروژه خط لوله «بندرعباس-لافت گورزین»، تاکنون در کشورهای معدودی در دنیا انجام شده که اکنون شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با تکیه بر توان شرکت‌های داخلی درصدد است این پروژه را عملیاتی کرد

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، احسان سیدآبادی، مسئول پروژه خط لوله 30 اینچ «بندرعباس-لافت گورزین» و انشعاب 16 اینچ شهرک صنعتی خلیج فارس در جریان بازدید رضا نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از این پروژه ضمن ارائه توضیحات درباره این پروژه اظهارداشت: انشعاب 16 اینچ، به طول 13 کیلومتر از خط لوله هفتم سراسری منشعب می شود و برای گازرسانی به شهرک صنعتی خلیج فارس، دیگر صنایع و همچنین پاسخگویی به توسعه‌های آتی مورد استفاده قرار می گیرد.

مسئول پروژه درباره خط لوله 30 اینچ «بندرعباس-لافت-گورزین» نیز توضیح داد: این خط لوله 58 کیلومتری از بندرعباس آغاز شده و به سمت گورزین ادامه پیدا می کند؛ گورزین یکی از روستاهای جزیره قشم است  و ما برای رسیدن به این منطقه باید از خلیج فارس به صورت H.D.D عبور کنیم.

*عبور از آب های خروشان خلیج فارس و گازرسانی به قشم

سید آبادی در تشریح اهمیت عبور بخشی از خط لوله 30 اینچ «بندرعباس-لافت-گورزین» از آب‌های خروشان خلیج فارس گفت: برای اولین بار در دنیا یک خط لوله انتقال گاز 30 اینچی در گستره ای به طول 3 کیلومتر از زیر آب می‌گذرد که دستیابی به این موفقیت، یک رکورد منحصر به فرد را در گنجینه افتخارات صنعت گاز کشور به ثبت می رساند.

وی ادامه داد: بهره‌گیری از تکنولوژی پیشرفته H.D.D در این سطح، تاکنون در کشورهای معدودی در دنیا تجربه شده است که اکنون شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران  با تکیه بر توان شرکت‌های توانمند داخلی درصدد است این پروژه را عملیاتی کرده و نام ایران را وارد باشگاه کشورهای صاحب این فناوری مدرن کند.

سیدآبادی افزود: اکنون تجهیز کارگاه و خرید تجهیزات لازم برای انجام این عملیات بزرگ انجام شده و در یک یا دو ماه آینده، دستگاه‌های H.D.D در منطقه مستقر خواهند شد.

مسئول پروژه ادامه داد: با گازرسانی به جزیره قشم، شهرک صنعتی، نیروگاه قشم و کارخانه‌های موجود و همچنین صنایع آتی از نعمت گاز برخوردار می‌شوند و امکان توسعه بیشتر در این جزیره زیبا فراهم می‌شود.

*تبلور شعار گاز، محور توسعه

وی انجام پروژه «بندرعباس-لافت-گورزین» و انشعاب 16 اینچ شهرک صنعتی خلیج فارس  را از مصادیق تبلور شعار «گاز، محور توسعه» خواند و افزود: با تغذیه پایدار شهرک صنعتی خلیج فارس و واحدهای صنعتی جزیره قشم، اشتغال‌زایی خوبی برای ساکنان شریف این نواحی ایجاد می‌شود و رسالت دولت و شرکت ملی گاز ایران در کاهش محرومیت‌زدایی و امیدبخشی به مناطق مختلف کشور محقق می گردد.

مسئول پروژه «بندرعباس-لافت-گورزین» از پیشرفت 40 درصدی این پروژه مهم خبر داد و گفت: این پروژه شامل سه ایستگاه شیر بین راهی، یک لانچر و ریسیور 30 اینچ، یک لانچر و ریسیور 16 اینچ و یک ایستگاه PCS است که از این نظر نیز رکورد دار استفاده از تعداد بسیاری ایستگاه در یک پروژه است.

*حل و فصل چالش تحصیل اراضی با بهره مندی از رویکرد تعاملی

وی در تشریح چالش‌های پروژه به دشواری حل و فصل بحث تحصیل اراضی پرداخت و گفت: رایزنی‌های متعدد با نیروی هوایی ارتش و همچنین سازمان بنادر و دریا‌نوردی در تهران و هرمزگان و استفاده از منطق قوی و بیان مستدل در جلسات مشترک، سبب شد اخذ مجوزهای مربوطه بدون تحمیل هزینه بالا و پیاده سازی واریانت انجام شود.

*عبور از رودخانه خروشان کشار

سید آبادی در تشریح موانع طبیعی این پروژه گفت: در این پروژه، علاوه بر عبور از خطوط لوله گاز، آب، نفت و فیبر نوری با رودخانه خروشان کشار نیز تقاطع داشتیم که دو بار با انجام عملیات ccw  از آن عبور کردیم. گذر از این رودخانه که عرض 250 متری دارد، بسیار دشوار بود و به دلیل نزدیکی به دریا، مرتبا آب خلیج فارس به این رودخانه سرازیر می شد و بالابودن سطح آب، عملیات اجرایی را سخت می‌کرد.