۰ نفر

ازبکستان صادرات گاز به چین را متوقف کرد

۲۲ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۰۰
کد خبر: 599025
ازبکستان صادرات گاز به چین را متوقف کرد

افزایش قیمت گاز در قزاقستان باعث شد تا شاهد شکل‌گیری اعتراضات گسترده در این کشور باشیم، حالا ازبکستان از ترس تکرار این اتفاقات برای جلوگیری از افزایش قیمت گاز، صادرات گاز به چین را متوقف کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس به نقل از اوراسیانت، طی روزهای گذشته افزایش قیمت ال پی جی باعث شد تا شاهد اعتراضات گسترده در قزاقستان باشیم، حالا ازبکستان که همسایه قزاقستان است تصمیم گرفته برای جلوگیری از تکرار این اتفاق، جای آنکه قیمت گاز در داخل را افزایشی کند، صادرات به چین را متوقف کرده است.

کمبود عرضه گاز در بازار ازبکستان چند سالی است که اعتراضاتی را ایجاد کرده اما هرگز این اعتراضات به خیابان‌ها کشیده نشده‌اند، وزارت انرژی ازبکستان طی مصاحبه با خبرگزاری اینترفکس گفته که این کشور به طور کامل صادرات گاز را متوقف کرده و تمام گاز تولیدی خود را هم‌اکنون به بازار داخلی این کشور عرضه می‌کند.

در ماه نوامبر شورای مشاورین رئیس جمهور ازبکستان گفته بودند که از روز یک ژانویه سال 2020 قیمت برق، گاز طبیعی و دیگر قبوض مصرفی خانوار در این کشور افزایش خواهد یافت، با این حال و با گذشت چندین روز از آغاز سال نو میلادی، هنوز قیمت حامل‌های انرژی در ازبکستان افزایش نیافته است.

نورالدین خام‌رایف، بازنشسته ساکن تاشکند گفته که هنوز قیمت برق و گاز تغییری نکرده و معادل سال 2021 است. از سوی دیگر قیمت بنزین نه تنها افزایش نیافته، بلکه پایین هم آمده است.

وی می‌گوید: دلیل این مسأله روشن است؛ مقامات نمی‌خواهند اتفاقاتی که در قزاقستان رخ داده در ازبکستان هم تکرار شود.

مدت‌هاست که تولید گاز در ازبکستان کاهشی است و این کشور در ایجاد تعادل برای صادرات و عرضه گاز به داخل، با مشکل جدی مواجه است.

آمارهای رسمی حاکی از آن است که ازبکستان در سال 2020، 47 میلیارد مترمکعب گاز تولید کرده که نسبت 57 میلیارد مترمکعب سال 2019 بیش از 10 میلیارد بشکه کمتر بوده است. تمام گاز صادراتی ازبکستان به سوی چین هدایت می‌شود و از ماه ژانویه تا اکتبر سال 2021 این کشور 4 میلیارد مترمکعب صادرات گاز داشته که 600 میلیون دلار ارزش صادراتی داشته است.