۰ نفر

وضعیت بارش تا سه شنبه

۱۱ دی ۱۴۰۰، ۲۱:۰۰
کد خبر: 595381
وضعیت بارش تا سه شنبه

بر اساس پیش بینی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو حوضه‌ های آبریز جنوب شرق، جنوب و جنوب غرب کشور در حوضه‌ های آبریز درجه سه شاهد بارش خواهند بود که به تدریج از میزان بارش‌ ها در این حوضه‌ ها کاسته می‌ شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وضعیت بارش‌های کشور در پاییز چندان مطلوب نبود و میزان بارش‌ها در این فصل، بیانگر آن است که خشکسالی این فصل آن‌چنانکه پیشتر سازمان هواشناسی اعلام کرده بود یکی از خشک‌ترین‌های ۵۰ ساله اخیر است.

گزارش قبلی بارش‌ها هم در کشور نشان می‌دهد در سال آبی‌جاری (ابتدای مهرماه ۱۴۰۰ تا سوم دی) ۴۷.۵ میلی‌متر بارندگی رخ داد که حاکی از کاهش ۳۹ درصدی بارش‌ها نسبت به متوسط بلندمدت است.

گزارش تازه موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو پیش‌بینی بارش برای حوضه‌های آبریز جنوب شرق، جنوب و جنوب غرب کشور دارد.

براساس این پیش‌بینی مقادیر بارش در حوضه‌های آبریز درجه سوم از امروز شنبه یازدهم دی‌ماه تا روز سه‌شنبه چهاردهم دی متفاوت است.

امروز حوضه‌های آبریز کلاس کوچک، سیروان، هواسان الوند، سومار صالح‌آباد، گنجانچم چنگوله، میمه دویرج، کرخه، پایاب کارون، نهنگ گیشتان، مهارلو، کویر ابرقو، کویر طبس و دق تل حمید-بهاباد از حوضه های آبریز درجه سه هیچ میزان بارشی دریافت نخواهند کرد.

امروز حوضه‌های آبریز درجه سه بیاسک - کاشی حداکثر ۳۱ میلیمتر بارندگی خواهد داشت و بعد از آن حوضه‌ آبریز غرب جگین حداکثر ۳۰ میلیمتر، حوضه آبریز جگین حداکثر ۲۵ میلیمتر بارش دارند.

فردا یکشنبه دوازدهم دیماه بالاترین میزان بارش در حوضه آبریز درجه سه «حله» به میزان حداکثر ۲۷۳ میلیمتر رخ خواهد داد و بعد از آن حوضه آبریز «مند» با حداکثر ۲۰۶ میلیمتر و نیز حوضه آبریز زهره با ۲۰۳ میلیمتر بارش بیشترین میزان بارش را خواهند داشت.

کمترین میزان بارش فردا در حوضه آبریز درجه سه کلاس کوچک با حداکثر ۲ میلیمتر خواهد بود بعد از آن حوضه آبریز درجه سه نهنگ- گیشتان حداکثر ۳ میلیمتر بارندگی خواهد داشت.

بالاترین میزان بارش در روز دوشنبه سیزدهم دی ماه در حوضه آبریز کهورک چاه غیب به میزان ۲۴۶ میلیمتر خواهد بود و بعد از آن حوضه آبریز درجه سه شمال جازموریان ۲۳۱ میلیمتر و حوضه آبریز درجه سه هلیل رود با ۲۲۱ میلیمتر بالاترین میزان بارش‌ها را خواهند داشت.

روز دوشنبه سیزدهم دی ماه کمترین بارش در حوضه آبریز درجه سه نهنگ-گیشان به میزان یک میلیمتر خواهد بود و بعد از آن سرکان-مچ گیر با حداکثر بارش ۳ میلیمتری قرار دارد.

وضعیت بارش حوضه‌های آبریز درجه سه به این ترتیب خواهد بود که حوضه آبریز کهورک چاه غیب بالاترین میزان بارش به میزان حداکثر ۶۴ میلیمتر را دریافت خواهد کرد.

حوضه آبریز درجه سه بمپور نیز بالاترین میزان بارش در سه شنبه چهاردهم دی ماه به میزان حداکثر ۴۷ میلیمتر را تجربه می‌کند.

کمترین میزان بارش روز سه شنبه چهاردم دی ماه نیز در حوضه های آبریز درجه سه هواسان الوند، گنجانچم چنگوله، میمه دویرج، کرخه، سیمره، پایاب کارون، غرب میناب، مهارلو، کویر ابرقو، هرات- مروست و پهنه لوت به میزان حداکثر یک میلیمتر است.

در این روز حوضه آبریز درجه سه سومار صالح آباد هیچ میزان بارش دریافت نخواهد کرد.