۰ نفر

در روزهای آینده؛

مصرف گاز خانگی به ۶۰۰میلیون مترمکعب می‌ رسد

۵ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۱۱
کد خبر: 593311
مصرف گاز خانگی  به ۶۰۰میلیون مترمکعب می‌ رسد

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: مصرف گاز در روزهای اخیر از ۵۲۰ میلیون مترمکعب به ۵۴۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته، و انتظار می‌رود این رقم به ۶۰۰ میلیون مترمکعب برسد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صدا و سیما، جلال نورموسوی، مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز اظهار کرد: به علت تقارن شروع فصل سرما و ورود دو سامانه بارشی به کشور، مصرف گاز در کشور بالا رفته است و پیش بینی می شود این سرما حدود یک هفته در کشورمان باقی بماند.

وی ادامه داد: مصرف گاز در روزهای اخیر از ۵۲۰ میلیون مترمکعب به ۵۴۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته، البته انتظار می رود در بخش مصرف خانگی و واحدهای تجاری و مشترکین جزء، این رقم به ۶۰۰ میلیون مترمکعب برسد.

نورموسوی تصریح کرد: اثرات افزایش مصرف گاز سبب به هم خوردن موازنه گاز در خطوط انتقال کشور می شود بنابراین مجبور هستیم این موازنه را با کاهش مصرف در بخش های دیگر جبران کنیم، برای مثال مجبور هستیم مصرف ۱۲۱ میلیون مترمکعبی پالایشگاه ها را کاهش داده و حجم مصرف را به ۱۰۰ میلیون مترمکعب برسانیم.

او گفت: در بخش های فولاد، سیمان و پتروشیمی هم اعمال محدودیت ها از قبل انجام شده و کماکان دایر است. طبق مصوبات قبلی، حجم مصرف گاز فولادی‌ها باید ۱۵ میلیون مترمکعب باشد که البته در حال حاضر کمی بیشتر از این مقدار است، دربخش سیمان باید ۵ میلیون باشد که فزونی شکل نگرفته اما در بخش پتروشیمی حجم مصرف باید ۵۰ میلیون مترمکعب می بود که طبق مصوبه رفتار نشده و کمی افزایش شاهد هستیم.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز افزود: اگر مصرف گاز خانگی بیش از حد پیش بینی ها شود با اعمال محدودیت روبرو خواهد شد.

نورموسوی در خصوص اعمال محدودیت در بخش تولید هم گفت: حجم مصرف گاز بخش تولید در حداکثر میزان مصرف، ثابت است و دستخوش اعمال محدودیت ها نمی شود.

وی تصریح کرد: حجم گاز تولیدی که برای مصرف تحویل ما می شود حدود ۸۱۴ تا ۸۲۰ میلیون مترمکعب است، البته تمام گاز تولیدی وارد خطوط نمی شود و این رقم، تمام آن چیزی است که وارد خطوط مصرف می شود.

نورموسوی با پرداختن به عوامل اتلاف انرژی، به ابعاد هدررفت انرژی در ساختمان ها اشاره کرد و افزود: بهینه سازی ساختمان ها یکی از مواردی است که سبب کاهش هدررفت انرژی از طریق درب و پنجره، کف و دیوارهای منازل مسکونی خواهد شد، البته شرکت گاز در حوزه تجهیزات هم به سمتی نرفته تا بتوانیم تجهیزاتی با بازدهی بالا و کاهش هدررفت داشته باشیم. در حال حاضر هنوز عمده تجهیزات حرارتی را بخاری های دودکشی قدیمی شامل می شوند.

همچنین مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور اظهار کرد: ۵۰ درصد از سوخت نیروگاه های حرارتی کشور را گاز تشکیل می دهد و بقیه آن سوخت مایع و عمدتاً گازوئیل مصرف می شود.

وی افزود: در حال حاضر حجم مخازن سوخت گازوئیل کشور حدود ۴۸ درصد از ۳/۹ میلیارد مترمکعب گازوییل تولیدی می باشد، البته با این رقم نسبت به سال گذشته در وضعیت مناسبی به سر می بریم زیرا حدود ۸۰۰ میلیون لیتر سوخت بیشتر در مخازن وجود دارد.

رجبی مشهدی پیک مصرف برق چهارمین شب از دی ماه را ۴۱ مگاوات بیان کرد و ادامه داد: این در حالی است که پیک مصرف برق در تابستان حدود ۶۷ مگاوات بود، پس در زمستان امسال به لحاظ ظرفیت مشکلی نداریم بلکه عمده مشکل ما محدودیت در تأمین سوخت است.