۰ نفر

تدابیر مدیریت تولید و توزیع برق و گاز در پی سرد شدن هوا

۵ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۱۴
کد خبر: 593287
تدابیر مدیریت تولید و توزیع برق و گاز در پی سرد شدن هوا

راهکارهای مدیریت تولید و توزیع برق و گاز با توجه به کاهش دما و افزایش مصرف گاز، در برنامه گفت و گوی ویژه خبری روز گذشته بررسی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مدیریت تولید و توزیع برق و گاز امشب ۴ دی ماه در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری با حضور مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور و سید جلال نور موسوی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 نور موسوی مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه سرما در پهنای کشور ما حاکم است و مصارف گاز بالا رفته است گفت: حدود یک هفته این سرما در کشور باقی خواهد ماند. انتظار داریم که مصرف گاز تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب در بخش خانگی و واحدهای تجاری افزایش پیدا کند که اثرات مصرف باعث به هم خوردن موازنه انتقال شده است.

مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه مجبور هستیم تا این موازنه را با کاهش مصرف در بخش‌های دیگر جبران کنیم ادامه داد: به این معنا که در حال حاضر برای نیروگاه‌ها اگر مجبور شویم مصارف را محدود می کنیم .  تعهدات ما ۱۰۰ میلیون متر مکعب است، در بخش‌هایی مانند فولاد و سیمان اعمال محدودیت از قبل انجام شده و کماکان دایر است.

نورموسوی با اشاره به اینکه آبان ماه سرمای بسیار شدیدی داشتیم و به همین دلیل مصارف بخش خانگی خیلی بالاتر از دوره مشابه سال گذشته بود اظهار کرد: در برخی از روزهای دی ماه مصارف بالاتر ی را تجربه کردیم. وقتی سرما زودرس و غافلگیرکننده شد محدودیت بیشتری به نیروگاه‌ها داده شد و مصرف پایین آمد. در آذرماه تقریباً بیشتر هوای گرم داشتیم و حتی در برخی جاها باد گرم داشتیم و مصارف افت پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت نفت از ظرفیت ماده ۱۲ قانون استفاده کرده است و مصوبات متعددی را در بخش‌های مختلف از جمله گازرسانی به بخش واحدهای تولیدی و صنایع داشته اما تصویب پروژه ها با سازمان برنامه و بودجه است.

نور موسوی تصریح کرد: وزارت نفت در خصوص تامین سوخت موظف است اقدام کند به عبارتی اگر احیانا سرجمع مصرف سوخت کاهش پیدا کند از میزان کاهش یافته ماده ۱۲ تحقق پیدا می‌کند بنابراین ما منتظریم تحقق یک راندمان بالایی را شاهد باشیم تا سازمان برنامه و بودجه مابه التفاوت آن را برای جبران ماده ۱۲ اعلام کند.

مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز اظهار کرد: تنها دو روز می توانیم با این ذخیره ای که داریم طوری مصرف را مدیریت کنیم که در سر شاخه های ما که در استان‌های شمالی و غربی هستند افت فشار نداشته باشیم. اگر سرما بیش از ۲ روز در کشور حاکم باشد، در سرشاخه‌ها افت فشار خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه حدود سه هفته پیش سامانه سردی داشتیم که حداقل در سه نقطه افت فشار داشتیم اما با مدیریت و محدود کردن نیروگاه های مسیر توانستیم تعادل فشار را داشته باشیم. خوشبختانه قطع گاز در کشور نداریم. خط قرمز ما بخش خانگی است، تمام تلاش ما این است که هیچ خاموشی نداشته باشیم.

نور موسوی گفت: مصرف بخش خانگی کمی کم شده است و ما قدردان مردم هستیم که توصیه‌ها را جدی گرفتند و با مدیریت مصرف توانستیم در بازه یک روزه که مقداری هوا مساعد شد تعهداتی که نسبت به نیروگاه‌ها داشتیم را بیشتر عمل کنیم.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه ۵۰ درصد سوخت نیروگاه های حرارتی برق کشور از گاز تامین می شود و الباقی از سوخت مایع یا عمدتا از گازوئیل استفاده می‌شود گفت: در حال حاضر مخازن سوخت گازوئیل حدود ۴۸ درصد مخازنمان است. نسبت به سال گذشته وضعیت مناسبی داریم، نسبت به سال گذشته حدود ۸۰۰ میلیون لیتر بیشتر در مخازن نیروگاهی سوخت داریم ولی قطعا نباید بر روی این موضوع دل خوش کنیم.

وی ادامه داد : با محدودیت‌هایی که در بخش گاز به وجود می آید مصرف گاز در بخش خانگی افزایش پیدا می‌کند و نیروگاه‌ها در مصرف گاز محدود می‌شوند لذا باید از سوخت مایع استفاده کنیم.

سخنگوی صنعت برق کشور خاطرنشان کرد: به لحاظ ظرفیت نیروگاهی در زمستان مشکل نداریم ، بیشتر محدودیت در تامین سوخت داریم. ۹۵ درصد از میزان تولید برق توسط نیروگاه‌های حرارتی است که سوخت گاز یا سوخت مایع استفاده می کنند، حدود ۳۰ تا ۴۰ روز را به طور مطمئن و پایدار  برق داریم.

رجبی مشهدی افزود: اگر سرما ادامه پیدا کند و مصرف گاز افزایش پیدا کند این دوره کمتر می‌شود. همه مشترکان به خصوص مشترکان عمده باید دقت کنند، کارخانه ها اگر دوره تعمیرات دارند می‌توانند آن را در این فصل انجام دهند تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود.

سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به اینکه وزارت نیرو برنامه جدیدی را تدوین کرده است که مشتمل بر سه حوزه است گفت: ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه ما می‌سازیم، همه نیروگاه ها سیکل ترکیبی است و عمدتاً کلاس F در دستور کار است که راندمان بیش از ۵۵ درصد دارد.

وی با اشاره به اینکه بنای دولت بر این است که نیروگاه های پربازده را جایگزین کند و حدود ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر خواهیم داشت خاطرنشان کرد:حدود ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه بخار داریم که به نیروگاه های گازی اضافه می شوند. سال گذشته نیروگاه پرند و نیروگاه ارومیه توانستند از بیع متقابل استفاده کنند گرچه روند خیلی کندی داشته و کمتر از ۱۰ درصد محقق شده است، همکاری و عزمی در دولت و در وزارت نفت و وزارت نیرو باید ایجاد شود تا بیع متقابل صورت بگیرد.

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه در بخش خانگی چندین برابر اروپا انرژی مصرف می کنیم افزود: در تهران بر روی هزار واحد اداری و سازمانی کنترل و نظارت داریم به خصوص برای روزهای تعطیل که همه تجهیزات باید خاموش باشند ، نظارت داریم.

رجبی مشهدی ادامه داد: از مردم خواهش می‌کنیم که در مصرف برق صرفه جویی کنند، ۶ درجه معادل ۲۰ درصد کاهش مصرف گاز است لذا همین مقدار صرفه جویی ساده می‌تواند تاثیرگذار باشد و ما می توانیم کمبود را جبران کنیم تا برق را به آن مناطق سردسیری که مردم نیاز بیشتری دارند برسانیم.