۰ نفر

قیمت نفت بیش از یک دلار افزایش یافت

۳ دی ۱۴۰۰، ۹:۱۷
کد خبر: 592668
قیمت نفت بیش از  یک دلار افزایش یافت

قیمت نفت در معاملات سبک روز پنج شنبه تحت تاثیر این نشانه که واریانت اُمیکرون برخلاف تصور اولیه، قابل مهارتر است و با وجود اعمال محدودیتهای سفر از سوی کشورهای متعدد به دلیل افزایش موارد ابتلا به کووید، بهبود یافت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بازار نفت در روزهای اخیر درباره این که تا چه اندازه باید تهدید افت دوباره تقاضا برای سوخت را جدی بگیرد، مردد بود. واریانت اُمیکرون قدرت شیوع بیشتری نسبت به جهش‌های قبلی ویروس کرونا دارد اما اطلاعات اولیه نشان می دهد شدت بیماری زایی آن ملایمتر است.

بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۵۶ سنت معادل ۲.۱ درصد افزایش یافت و در ۷۶ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت روز چهارشنبه ۱.۸ درصد صعود کرده بود. این شاخص بازار جهانی ۴.۵ درصد رشد هفتگی ثبت کرد.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت یک دلار و سه سنت معادل ۱.۴ درصد افزایش یافت و در ۷۳ دلار و ۷۹ سنت در هر بشکه بسته شد. شاخص نفت آمریکا ۴.۱ درصد رشد هفتگی داشت. طبق آمار رفینیتیو آیکان، حجم معاملات سبک بود و تنها ۲۱۴ هزار قرارداد ماه آتی مبادله شد در حالی که میانگین روزانه در بیش از ۲۰۰ روز گذشته ۳۸۱ هزار قرارداد بوده است.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد گروه پرایس فیوچرز در شیکاگو اظهار کرد: نابودی تقاضا که همه تصور می کردند قرار است اتفاق بیافتد، اتفاق نخواهد افتاد.

با این حال بعضی از دولتها محدودیتهای سفر سخت گیرانه ای را به منظور مقابله با شیوع واریانت اُمیکرون به اجرا گذاشته اند که حتی اگر این واریانت باعث سطح پایینتر بستری شدن در بیمارستان شود، می تواند به تقاضا آسیب بزند. شهر شیان چین روز چهارشنبه به ۱۳ میلیون سکنه خود دستور داد در خانه بمانند. اسکاتلند هم برای تجمعات از ۲۶ دسامبر به مدت سه هفته محدودیت اعلام کرده و دو ایالت استرالیا استفاده از ماسک را به دنبال افزایش موارد ابتلا، اجباری کرده اند.

آمریکا به قرصهای ضد ویروس کووید ۱۹ که توسط شرکتهای فایزر و مِرک تولید شده است، مجوز داد و مقامات سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کردند این قرصها هر دو در برابر واریانت اُمیکرون موثر هستند.

استرازنکا با اشاره به مطالعات لابراتوار دانشگاه آکسفورد، اعلام کرد سه دوز واکسن کووید ۱۹ این شرکت در برابر واریانت اُمیکرون موثر است.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز پنج شنبه اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت و گاز آمریکا هفته جاری  برای سومین هفته متوالی افزایش یافت و به بالاترین سطح از آوریل سال ۲۰۲۰ صعود کرد. شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی آمریکا با هفت حلقه افزایش، به ۵۸۶ حلقه رسید که نشان می دهد تولید در ماههای آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

وزارت انرژی آمریکا روز پنج شنبه با برداشت ۲۵۰ هزار بشکه نفت از ذخایر استراتژیک که در قالب سواپ به شرکت ماراتن پترولیوم داده می شود، موافقت کرد. این وزارتخانه بیش از پنج میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک به منظور تقویت عرضه سوخت کشور فراهم کرده است و اوایل ماه میلادی جاری نخستین سواپ را به شرکت اکسون موبیل تحویل داد.