۰ نفر

در تازه‌ترین دور از معاملات؛

نفت صعودی ماند

۲ دی ۱۴۰۰، ۱۳:۳۴
کد خبر: 592516
نفت صعودی ماند

قیمت نفت تحت تاثیر دلار ضعیفتر و با وجود افزایش محدودیتهای کرونایی از سوی دولتهای متعدد برای مقابله با شیوع واریانت اُمیکرون ویروس کرونا، روز پنج شنبه برای سومین روز متوالی افزایش یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایسنا، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۳۵ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۷۳ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه رسید. شاخص آمریکا روز چهارشنبه با ۲.۳ درصد افزایش بسته شده بود.

بهای معاملات نفت برنت با ۴۰ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، به ۷۵ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه صعود کرد و به افزایش ۱.۸ درصدی روز گذشته افزود.

افزایش چشمگیر قیمتهای نفت در معاملات روز چهارشنبه تا حدود زیادی به دلیل کاهش بیش از حد ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته بود.

دلار ضعیفتر هم بازارهای نفت را حمایت کرده است زیرا کالاها را برای خریداران غیرآمریکایی ارزانتر می کند. دلار پس از انتشار آماری در روز چهارشنبه که نشان داد اعتماد مصرفی آمریکا در دسامبر بیش از حد مطلوب بهبود پیدا کرده است، نزدیک به پایینترین رکورد یک هفته اخیر نزول کرد.

نفت در حالی صعود می کند که دولتهای متعدد محدودیتهایی را برای آهسته کردن شیوع واریانت اُمیکرون اعمال می کنند. شهر شیان چین روز چهارشنبه به ۱۳ میلیون سکنه خود دستور داد در خانه بمانند. اسکاتلند هم برای تجمعات از ۲۶ دسامبر به مدت سه هفته محدودیت اعلام کرده و دو ایالت استرالیا استفاده از ماسک را به دنبال افزایش موارد ابتلا، اجباری کرده اند.

بازار تاثیر احتمالی محدودیتهای کرونایی اخیر بر تقاضا برای سوخت را نادیده گرفته است زیرا اوپک و متحدانش اعلام کرده اند در صورت لزوم در برنامه خود برای افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ژانویه، تجدیدنظر خواهند کرد.

استفان بانسل، مدیرعامل شرکت مدرنا روز سه شنبه اعلام کرد این تولیدکننده واکسن انتظار ندارد مشکلی در تولید دوز تقویت کننده برای حمایت در برابر واریانت اُمیکرون پیش بیاید. شرکت فایزر که یکی از تولیدکنندگان اولیه واکسنهای کووید ۱۹ بوده است، اعلام کرد قرص کووید ۱۹ این شرکت برای استفاده در خانه تایید شده است و این قرص برای کاهش عوارض بیماری و بستری شدن در بیمارستان موثر است.

بر اساس گزارش رویترز، ادوارد مویا، تحلیلگر شرکت OANDA در یادداشتی نوشت: واریانت اُمیکرون همچنان می تواند به اعمال تدابیر محدودکننده بیشتری در اروپا و آسیا منجر شود اما قیمتها شکسته نخواهند شد زیرا اوپک پلاس به راحتی می تواند سطح تولید خود را تنظیم کند.