۰ نفر

واردات گاز فعلا در سطح مذاکره است

۲۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۰۰
کد خبر: 591586
واردات گاز فعلا در سطح مذاکره است

مدیرعامل شرکت ملی نفت اظهار داشت: واردات گاز از ترکمنستان در حال نهایی شدن است و کار به خوبی پیش می‌رود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، محسن خجسته‌ مهر در جمع خبرنگاران درباره افزایش ظرفیت تولید گاز اظهار داشت: اولین ردیف فاز 14 پارس جنوبی با ظرفیت شیرین سازی حدود 12 میلیون متر مکعب در روز به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین توسعه فاز 11 با شتاب خوبی جلو می‌رود.

وی با بیان اینکه اولویت ما توسعه فاز 11 است، افزود: سال آینده بخشی از تولید فاز 11 به مدار می‌آید و از ظرفیت خالی شیرین سازی سایر فازها و سکوی فاز 12 استفاده می‌کنیم تا سریعتر به تولید برسیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه برنامه خوبی برای افزایش تولید گاز در سال آینده داریم، خاطرنشان کرد: اولین فاز میدان گازی کیش با حدود 130 میلیون متر مکعب همچنین ظرفیت جدید تولید گاز در شرکت مناطق نفت مرکزی برنامه‌ریزی شده است. همچنین 10 طرح ضربتی را آغاز کردیم و وارد مرحله مناقصات شده‌ایم که ظرفیت خوبی برای سازندگان داخلی و اشتغال در پی خواهد داشت.

خجسته ‌مهر تاکید کرد: برنامه ما این است تا ظرف 8 سال آینده به تولید یک میلیارد 500 میلیون متر مکعب گاز برسیم.

وی درباره زمان از سرگیری واردات گاز از ترکمنستان گفت: واردات گاز از ترکمنستان در حال نهایی شدن است و کار به خوبی پیش می‌رود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت همچنین در پاسخ درباره تمدید قرارداد گازی با ترکیه نیز بیان داشت: مذاکرات درباره تمدید قرارداد با این کشور در حال انجام است.

خجسته ‌مهر درباره ساز و کار فروش نفت اذعان کرد: فروش تابع قوانین و مقرراتی در بخش مالی، بازاریابی و فروش است و هر مجموعه‌ای که شرایط لازم را داشته باشد می‌تواند نفت خریده و بفروشد.

وی درباره طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت تصریح کرد: ما برای عمده گازهایی که سوزانده می‌شوند پروژه داریم و اکنون کار ما این است که به پروژه‌ها شتاب بدهیم و موانع را برطرف کنیم تا گازها را جمع‌آوری کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت افزود: در پارس جنوبی 100 میلیون دلار برای این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری و مناقصات آن برگزار می‌شود و از بخش‌های مختلف دعوت می‌کنیم در پروژه‌ها مشارکت داشته باشند.

خجسته‌ مهر درباره تهاتر نفت اظهار کرد: ما برای تهاتر هرگونه خدمات و ساز و کاری که قانون اجازه بدهد مشکلی نداریم. مذاکرات برای تهاتر در حال انجام است ولی هنوز به جمع‌بندی نرسیدیم. به محض طی شدن مراحل قانونی، اجرا خواهد شد.

وی در مورد تامین گاز زمستان توضیح داد: تمام سعی و برنامه ما این است که در زمستان مشکلی نداشته باشیم ولی این موضوع رافع مسئولیت مردم نیست بلکه یک وظیفه ملی است که مردم نیز د مصرف صرفه‌جویی کنند حتی اگر گاز به میزان لازم برای تخصیص وجود داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت اضافه کرد: نباید اجازه دهیم گاز به صورت نابسامان و لجام‌گسیخته مصرف شود. باید گاز در اختیار صنعت و توسعه آن قرار گیرد و همچنین صادر کرده و این منابع را تبدیل به ثروت کنیم.