۰ نفر

احتمال وقوع سیلاب در برخی حوضه های آبریز

۲۸ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۱۶
کد خبر: 591218
احتمال وقوع سیلاب در برخی حوضه های آبریز

معاون بهره‌برداری شرکت منابع آب و نیروی ایران گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی برای هفته آخر آذر ماه و احتمال وقوع بارش‌های به نسبت مناسب در حوضه‌های آبریز کارون و دز، سدهای غرب کشور آمادگی لازم برای مهار سیلاب‌های احتمالی را دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایرنا، موسسه تحقیقات‌ آب وزارت نیرو پیش‌بینی‌کرد که حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه، زهره- جراحی و حوضه‌های جنوبی، کارون بزرگ و کرخه از بامداد روز گذشته به مدت ۸۴ ساعت و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه‌ای) ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر بارش خواهند داشت و در پی آن احتمال وقوع سیل وجود دارد.

بر این اساس، امروز معاون بهره‌برداری شرکت منابع آب و نیروی ایران خبر از آمادگی سدهای این منطقه برای مهار سیلاب‌های احتمالی داد.

«جلال‌الدین حجتی» افزود: همچنین نیروگاه‌های برق‌آبی شرکت آب و نیرو در فصل زمستان با آمادگی کامل تولید انرژی خواهند داشت.

وی ادامه‌داد: از نیمه دوم شهریور تعمیرات دوره‌ای واحدهای نیروگاهی تحت بهره‌برداری این شرکت مطابق با دستورالعمل‌های موجود آغاز شده و با وجود محدودیت‌ منابع مالی، برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای انجام گرفته تا با شروع فصل زمستان و اعمال محدودیت‌های سوخت در نیروگاه‌های حرارتی، بخشی عمده‌ای از واحدهای نیروگاهی شرکت آب و نیرو متناسب با حجم آب ذخیره شده در مخازن سدها، تولید انرژی داشته باشند.

حجتی گفت: شرکت آب و نیرو با در اختیار داشتن سهم ۲۷ درصدی از مجموع ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور نقش مهمی در پایداری شبکه برق و تامین انرژی مطمئن به‌ویژه در مواقع پیک مصرف تابستان و زمستان به عهده دارد و از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نیروگاه‌های برق‌آبی تحت بهره‌برداری شرکت آب و نیرو به میزان ۳۵۰ هزار مگاوات ساعت تولید انرژی داشته‌اند.

گزارش تازه موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو بیانگر آن است که بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کشور و همچنین پایش مدل‌های جهانی و منطقه‌ای پیش‌بینی آب و هوا، موارد محتمل وقوع سیلاب تا روز ‌سه‌شنبه ۳۰ آذرماه به شرح زیر پیش‌بینی شده است:

در حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه، زهره- جراحی و حوضه‌های جنوبی، کارون بزرگ وکرخه و مرزی غرب از بامداد روز شنبه،  وقوع بارشی به مدت ۸۴ ساعت و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه‌ای) ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیمتر رخ خواهد داد.

در استان‌های خوزستان (به‌ویژه نواحی شمالی و شرقی) و چهارمحال و بختیاری وقوع بارشی به مدت ۷۲ ساعت و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه‌ای) ۱۴۰ تا ۱۸۰ میلیمتر رخ می‌دهد.