۰ نفر

نفت ایران ۸۰دلاری شد

۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۴۹
کد خبر: 589766
نفت ایران ۸۰دلاری شد

گزارش ماهانه اوپک نشان می‌دهد کل تولید این گروه در ماه نوامبر تا ۲۷.۷۱۷ میلیون بشکه در روز افزایش‌یافته و تولید نفت ایران در این ماه به ۲ میلیون و ۴۷۴ هزار بشکه در روز رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  تسنیم، اوپک در ماه نوامبر 285 هزار بشکه در روز به تولید خود افزود و 27٫72 میلیون بشکه تولید کرد، اما کل تولید 10 عضو اوپک حاضر در قرارداد اوپک پلاس هنوز هم کمتر از سهمیه تعیین‌شده برای ماه گذشته بود.

گزارش ماهانه اوپک از بازار نفت که در روز دوشنبه منتشر شد نشان می‌دهد کل تولید این گروه تا 27٫717 میلیون بشکه در روز افزایش‌یافته است. غیر از 3 کشوری که از قرارداد اوپک پلاس معاف شده‌اند، یعنی ایران، لیبی و ونزوئلا، سایر تولیدکنندگان اوپک نتوانسته‌اند به سهمیه تولید 24٫047 میلیون بشکه در روز برای ماه نوامبر برسند.

ایران، لیبی و ونزوئلا روی‌هم‌رفته 4٫239 میلیون بشکه در روز در نوامبر تولید داشتند و تولید 10 عضو دیگر اوپک برابر با 23٫478 میلیون بشکه در روز بوده یعنی کمتر از سقف 24 میلیون بشکه‌ای که برای ماه گذشته تعیین شده بود.  

تولید نفت ایران در ماه نوامبر 9 هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل از آن کاهش داشته و به 2 میلیون و 474 هزار بشکه در روز رسیده است. قیمت نفت سنگین ایران در ماه نوامبر نیز 80 دلار و 50 سنت بوده است.

عربستان در ماه نوامبر با 101000 بشکه در روز بیشترین افزایش تولید را داشت که در کل به رقم 110 هزار بشکه در روز افزایش ماهانه طبق قرارداد اوپک نزدیک بود. عراق و نیجریه دومین و سومین کشوری بودند که بیشترین افزایش تولید را در این ماه داشتند. تولید نفت نیجریه نسبت‌به ماه اکتبر هم افزایش داشت. این کشور در ماه نوامبر 1٫42 میلیون بشکه در روز تولید کرد که بیش از 200 هزار بشکه با سهمیه 1٫649 میلیون‌بشکه‌ای آن فاصله داشت.

اوپک ماه‌هاست به‌خاطر کمبود ظرفیت تولید و سرمایه‌گذاری در اعضای آفریقایی خود ازجمله آنگولا، نیجریه، کنگو و گینه استوایی نتوانسته به هدف تولید ماهانه طبق قرارداد اوپک پلاس برسد. کل اعضای ائتلاف اوپک پلاس هم کمتر از سهمیه تعیین‌شده تولید کرده‌است.

ائتلاف اوپک پلاس از ماه اوت تا نوامبر 1٫04 میلیون بشکه در روز به کل تولید خود افزوده‌ کرده است.