۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

ترازوی تولید و مصرف برق / افزایش مصرف نسبت به مدت مشابه سال گذشته

۱ آذر ۱۴۰۰، ۱۶:۱۸
کد خبر: 583244
ترازوی تولید و مصرف برق / افزایش مصرف نسبت به مدت مشابه سال گذشته

بررسی های صورت گرفته نشانگر آن است که در شش ماه نخست امسال مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 11427 میلیون کیلووات ساعت افزایش داشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، میزان مصرف برق  در شش ماهه نخست که اوج بار این صنعت نیز در این ماه ها رخ می دهد، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11427 میلیون کیلووات ساعت افزایش داشته است.

این درحالی است که به ویژه در تابستان امسال، بخش عمده ای از نیروگاه های برق آبی از مدار تولید خارج شده بودند و امکان دریافت برق از این نیروگاه ها وجود نداشت.

برای روشن شدن این موضوع نگاهی به ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور روشن می کند که اکنون 86هزار و 194 مگاوات نیروگاه نصب شده نیروگاهی  در کشور وجود دارد که  36 درصد سیکل ترکیبی، 25 درصد گازی، 18 درصد بخاری، 14 درصد برق آبی، 1.2 درصد هسته ای، 2.4 درصد تولید پراکنده و 1.1 درصد انرژی های تجدید پذیر و نیم درصد نیز واحدهای دیزلی است.  

اما  دقتی در نقش هر کدام از این نوع ظرفیت های نصب شده در تامین برق پیک مصرف بیانگر فاصله ای 12 هزار مگاواتی است که در تولید و مصرف برق به وجود آمده بود چرا که به گواه آمار،  در لحظه وقوع پیک  تابستان امسال، نیروگاه های حرارتی و اتمی 53 هزار و 370 مگاوات و نیروگاه های برق آبی و تجدیدپذیر در مجموع 10 هزار و 664 مگاوات از نیاز مصرف را تامین کردند.  

همچنین مقایسه آماری نسبت به سال گذشت این شرایط را شفافتر کرد به طوری که این آمار بیانگر رشد تنها 1.1 درصدی نقش نیروگاه های حرارتی و هسته ای و در مقابل کاهش 8.4 درصدی قدرت نیروگاه های برق آبی در تامین نیاز مصرف پیک بود.  

باید خاطرنشان کرد که در شش ماهه نخست امسال بخش خانگی همچنان با 34.7 درصد نسبت بیشترین میزان مصرف را در میان سایر بخش ها به خود اختصاص داده است که البته نسبت به سال گذشته 2 دهم درصد کاهش نشان می دهد و پس از آن بخش صنعت با 32.4 درصد  در رده دوم قرار دارد.

بخش های کشاورزی، عمومی، تجاری و روشنایی معابر نیز به ترتیب در رده های بعدی مصرف برق قرار گرفته اند.

2