۰ نفر

حذف "رویال داچ" از نام غول نفتی شل

۲۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۰۵
کد خبر: 581367
حذف "رویال داچ" از نام غول نفتی شل

شرکت رویال داچ شل اعلام کرد در تغییرات عمده ساختار حقوقی و مالیاتی خود، دفتر مرکزی خود را از هلند به انگلیس منتقل و "رویال داچ" را از نام خود حذف می کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، این تغییرات همزمان با رویارویی شرکت شل با دن لوب، سرمایه گذار کنشگری روی می دهد که خواستار تجزیه شرکت به دو بخش برای جذب سهامدارانی است که به دلیل نگرانیها نسبت به تغییرات اقلیمی، بخش انرژی را ترک می کنند.

شرکت شل اعلام کرده است که قصد دارد ساختار سهام دو گانه خود را حذف کرده و "رویال داچ" را از نام خود حذف کرده و مکان مالیاتی خود را به انگلیس جابجا کند و مدیران ارشدش را از لاهه به لندن منتقل کند. دولت هلند بلافاصله اعلام کرد از شنیدن این خبر به شکل ناخوشایندی غافلگیر شده است.

پیاده سازی یک ساختار ساده شده سالهاست که مطرح بوده اما روابط شل با کشور میزبانش اخیرا پرتنش شده است. صندوق بازنشستگی هلندی ABP ماه گذشته بدون هشدار قبلی اعلام کرد این غول نفتی و همه سوختهای فسیلی را از دارایی‌های خود حذف می کند. همچنین دادگاهی در لاهه در ماه مه اعلام کرد این شرکت باید آلایندگی فعالیتهایش را به شکل جدی‌تر و سریع‌تر از آنچه برنامه ریزی کرده است، کاهش دهد.

اندرو مک کنزی، رییس هیات مدیره شرکت شل در بیانیه‌ای گفت: ساده سازی ساختار سهام ما را تحت حوزه‌های حقوقی و مالیاتی یک کشور عادی سازی و رقابتی‌تر خواهد ساخت. شل در موقعیت بهتری برای استفاده از فرصتها و ایفای یک نقش پیشرو در گذار انرژی خواهد بود.

شل اعلام کرد احتمالا دیگر به شرط استفاده از عنوان "رویال" در نام خود که از سال ۱۹۰۷ داشته است، عمل نخواهد کرد و انتظار دارد نامش به شل (Shell Plc) تبدیل شود که باید مورد موافقت سهامداران قرار گیرد.

کواسی کوارتنگ، وزیر بازرگانی انگلیس از این خبر استقبال و آن را رای اعتماد روشنی به اقتصاد انگلیس خواند که سرمایه گذاری را جذب و اشتغالزایی خواهد کرد. شل اعلام کرد حدود ۱۰ مدیر شامل بن ون بورن، مدیرعامل و جسیکا اوهل، مدیرمالی به انگلیس نقل مکان خواهند کرد.

استف بلوک، وزیر امور اقتصادی و سیاست اقلیمی هلند اظهار کرد: شل هیات دولت را روز گذشته از تصمیم خود مطلع کرد. ما به شکل ناخوشایندی از این خبر غافلگیر شدیم. دولت عمیقا متاسف است که شل می خواهد دفتر مرکزی خود را به انگلیس منتقل کند.

شل مانند همتایان اروپایی خود یک استراتژی چند دهه‌ای برای کنترل آلایندگیها و فروش سوختهای پاک‌تر را آغاز کرده است. اما رویکردش در خصوص گذار انرژی به سختی پیشرفت می کند. دن لوب، سرمایه گذار کنشگر پیش از اعلام گزارش درآمد شل در ماه گذشته اعلام کرد صندوقش به نام Third Point حدود ۷۵۰ میلیون دلار سهم در شل را خریده و تجزیه این شرکت را دنبال می کند. موضع این صندوق درست چند روز پس از این اعلام شد که صندوق ABP اعلام کرد ۱۵ میلیارد یورو دارایی‌های سوخت فسیلی از جمله سهمش در این غول انرژی را تا اوایل سال ۲۰۲۳ واگذار خواهد کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، فشار سرمایه گذاران با چالشهای حقوقی همراه شده است. شل برای حکمی که در ماه مه از سوی یک دادگاه هلندی اعلام شد و این شرکت را ملزم کرد تا سال ۲۰۳۰ میزان آلایندگیهای خود را ۴۵ درصد کاهش دهد، درخواست تجدیدنظر کرده است.