۰ نفر

خاموشی ها باز می گردد؟

۲۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۴۹
کد خبر: 580352
خاموشی ها باز می گردد؟

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت نیروگاه ها نامناسب نیست، گفت که وزارت نفت تعهد داده بود در این ایام میزان مشخصی سوخت گاز را تامین کند اما به دلیل افزایش مصرف خانگی و تجاری این تعهد عملی نشده و ما نیز با هماهنگیانجام شده از سوخت مایع و جایگزین در نیروگاه ها استفاده می کنیم و اکنون مشکل خاصی وجود ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محسن طرزطلب گفت، با اشاره به محدودیت تامین سوخت در نیروگاه ها، اظهار کرد: در هر نیروگاهی که نتوانستند سوخت گاز را تامین کنند از سوخت جایگزین و سوخت گازوئیل استفاده می شود، تعداد نیروگاه هایی که از سوخت جایگزین  استفاده می کنند به هشت مورد نیز نمی رسد و اکثرا در این نیروگاه ها شرایط اینگونه است که تنها واحدهایی که در مدار هستند، آن هم نه به صورت صددرصد از سوخت مازوت و گازوئیل استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه اگر واحدی در مدار باشد سعی شده که سوخت آن به صورت ترکیبی از مازوت و گازوئیل تامین شود، گفت: ممکن است یک نیروگاه شش واحد داشته باشد که همه واحدهای آن از مازوت استفاده نکنند و به صورت ترکیبی از مازوت و گازوئیل تامین سوخت کنند، البته ممکن است نیروگاه هایی نیز وجود داشته باشند که به صورت صددرصد از مازوت استفاده کند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با بیان اینکه تعداد این نیروگاه ها در مجموع به بیش از هشت نیروگاه نیز نمی رسد، گفت: اینکه چه تعداد نیروگاه از گازوئیل استفاده می کنند مشخص است؛ در هر بخشی از شمال و شمال شرق که افت فشار گاز اتفاق افتاده و نتوانستیم تامین گاز داشته باشیم، از سوخت جایگزین استفاده می کنیم.

طرزطلب با اشاره به عدم اجرای تعهد وزارت نفت برای تامین سوخت گاز، گفت: مخازن گازوئیل و ذخیره کردن آن برای همین مواقع است که اگر مشکلی به وجود آمد بتوانیم از گازوئیل استفاده کنیم تا شرایط نرمال شود.

وی با اشاره به آمادگی نیروگاه ها برای استفاده از سوخت های جایگزین، اظهار کرد: در حال حاضر نیروگاه ها هیچ مشکلی برای تامین برق مورد نیاز کشور ندارند، هرچند که برخی نیروگاه ها در حال تعمیر هستند اما برای تامین نیاز فعلی کشور مشکلی نیست.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی درباره احتمال خاموشی در زمستان امسال نیز، گفت: از اکنون نمی توان این مساله را پیش بینی کرد، نگرانی هایی وجود دارد، در حال رصد شرایط هستیم تا ان شاالله مشکلی به وجود نیاید، اما من به شخصه نگران هستم، پیش بینی خاموشی ها را نمی توان با خیال راحت و یا مضطرب اعلام کرد، اما در مجموع به دنبال این هستیم که مشکلی به وجود نیاید.

مجید چگنی - مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز در همین رابطه اعلام کرد: امروز مقدار مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری به ۴۸۰ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه پارسال، حدود ۹۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است و همین موضوع سبب شده محدودیت‌هایی را در حوزه نیروگاهی اعمال کنیم و بخش نیروگاهی به سمت استفاده از سوخت دوم و مایع بروند. به این ترتیب، با افزایش مصرف گازوییل، مقدار صادرات محدود می‌شود و بر همین اساس، صادرات گاز به ترکیه و عراق نیز کاهش می‌یابد.