۰ نفر

باگذشت سی و هفت روز از سال آبی جدید؛

کاهش ۲۷ درصدی ورودی آب به سدهای کشور

۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۵:۴۶
کد خبر: 576393
کاهش ۲۷ درصدی ورودی آب به سدهای کشور

میزان آب ورودی به سدهای کشور در سی و هفت روز ابتدای سال آبی جدید (مهرماه ۱۴۰۰ تا آخر شهریور۱۴۰۱) نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وضعیت بارشی در ۳۷  روز ابتدای سال آبی جدید تاکنون تغییر محسوسی به سمت رهایی از خشکسالی نداشته و براساس گفته متولیان بخش آب کشور تعداد زیادی از استان‌ها هنوز باران قابل توجهی دریافت نکرده‌اند.

پیشتر هم موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو پیش‌بینی کرده بودکه سه ماه پاییز امسال بارش‌ها در حد طبیعی و کمتر خواهد بود.

اکنون گزارش تازه شرکت مدیریت منابع آب ایران در باره وضعیت آب سدهای کشور که بخش قابل توجهی از تامین آب را برعهده دارند بیانگر آن است که از ابتدای سال آبی جاری(ابتدای مهر۱۴۰۰) تا هفتم آبان ماه یک میلیارد و ۳۱ میلیون متر مکعب آب به سدها وارد شده است.

این درحالی است که پارسال و در همین بازه زمانی میزان ورودی آب به سدها یک میلیارد و ۸۰ میلیون متر مکعب بوده که کاهش ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد.

اکنون که سی و هفت روز از سال آبی جدید گذشته حجم آب موجود در سدهای کشور به رقم ۱۸ میلیارد مترمکعب رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی پارسال که این عدد ۲۴ میلیارد و ۸۰ میلیون متر مکعب بوده ۲۷ درصد کاهش یافته است.

وضعیت خروجی آب از سدهای کشور نگران کننده است از ابتدای سال آبی جدید(مهرماه ۱۴۰۰) تا هفتم آبان دو میلیارد و ۵۲ میلیون متر مکعب آب از سدها خارج شده که در مقایسه با میزان آب ورودی بر نگرانی‌ها دامن زده است.

سال آبی پارسال (ابتدای مهرماه ۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰) حجم خروجی آب از سدها ۴ میلیارد و ۱۹ میلیون متر مکعب گزارش شده که البته وضعیت خروجی امسال و پارسال کاهش ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

اکنون درصد پرشدگی سدها به ۳۶ درصد رسیده و ظرفیت کل آنها ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب است.

وضعیت پنج سد استان تهران نیز نشان از آن دارد که موجودی آب در آنها ۴۱۷ میلیون متر مکعب با ۲۲ درصد پرشدگی نسبت به سال آبی پارسال ۴۱ درصد کاهش یافته است.

سدهای ۱۰ گانه استان خوزستان نیز نشان می‌دهد موجودی آب آنها ۹ میلیارد و ۷۹۳ میلیون متر مکعب است که با ۴۰ درصد پرشدگی همچنان با کاهش ۲۶ درصدی نسبت به پارسال روبرو هستند.

وضعیت سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه که ۱۳ سد است از ابتدای سال آبی جاری تا هفتم آبان ماه ۴۲۸ میلیون متر مکعب حجم موجودی آب دارند که با ۲۶ درصد پرشدگی همچنان ۲۱ درصد نسبت به پارسال کاهش دارند.

 چندی پیش معاون آب و آبفای وزارت نیرو گفت: در مدت کمتر از ۳۰ سال گذشته منابع آب تجدیدشونده کشور از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به حدود ۱۰۲ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.