۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

مروری بر وضعیت بازار نفت در هفته گذشته / بازار همچنان تحت فشار افزایش تقاضا و کسری عرضه

۱ آبان ۱۴۰۰، ۹:۰۹
کد خبر: 573982
مروری بر وضعیت بازار نفت در هفته گذشته / بازار همچنان تحت فشار افزایش تقاضا و کسری عرضه

از آنجا که بازار نفت در هفته گذشته همچنان درگیر کمبود عرضه و همچنین افزایش تقاضای تولیدکنندگان برق به دلیل گرانی گاز و زغال‌سنگ بود، باز هم توانست رشد هفتگی را ثبت کند.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ قیمت نفت در هفته گذشته نیز شاهد فراز و نشیب بود و بر اثر عوامل متعددی که در ادامه ذکر خواهد شد، با اینکه اندکی افت را تجربه کرد، توانست تا بالاترین سطح خود در طول چند سال اخیر مجددا پیش برود. با این وجود که در پایان هفته پس از آنکه صدراعظم آلمان و رییس فدرال رزرو اعلام کردند اختلالات عرضه ناشی از کووید-۱۹ ممکن است هنوز پایان نیافته باشد، قیمت شاخص‌های نفتی اندکی کاهش یافت، سرانجام توانست رشد هفتگی را ثبت کند.

در ابتدا، در خصوص عوامل حمایت‌کننده قیمت نفت باید گفت در اوایل هفته با نشانه‌های بازیابی تقاضا از اثرات بیماری همه‌گیر کرونا، بازار روند صعودی در پیش گرفت.

از طرفی، با توجه به اینکه اخیرا قیمت گاز و زغال‌سنگ در برخی از نقاط سراسر جهان به میزان چشمگیری افزایش یافته، تولیدکنندگان برق به جای استفاده از این فرآورده‌‌ها، به نفت کوره و گازوییل روی می‌آورند که از این رو باعث شد قیمت نفت در روز دوشنبه به بالاترین سطح خود در طول چند سال اخیر صعود کند.

تحلیلگران ای‌ان‌زد روز دوشنبه در یادداشتی اظهار کردند: "کاهش محدودیت‌ها در سراسر جهان به احتمال زیاد به افزایش مصرف سوخت کمک می‌کند. در سه ماهه چهارم سال جاری، استفاده از نفت به جای گاز برای تولید برق، به تنهایی می‌تواند تقاضا را تا ۴۵۰هزار بشکه در روز افزایش دهد."

در همین حال، با افزایش تقاضا برای نفت، بازار شاهد کسری عرضه بود. همچنین پس از اینکه سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن اعلام کردند که بر برنامه کاهش تدریجی محدودیت‌های عرضه خود پایبند می‌مانند، بازار رنج بیشتری را از این کسری متحمل شد.

تحلیلگران اظهار کردند که پالایشگاه‌های نفتی برای برآورده ساختن تقاضای همزمان در آسیا، اروپا و ایالات متحده در حال افزایش تولید خود هستند، اما انتظار می‌رود تعمیر و نگهداری کارخانه‌ها و قیمت بالای گاز طبیعی، میزان عرضه را در سه ماهه چهارم سال محدود کند.

از سوی دیگر، ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA اذعان داشت: "انتظار می‌رود که سرد شدن هوا در نیمکره شمالی نیز باعث بدتر شدن وضعیت کسری عرضه شود."

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، روز دوشنبه گفت که این کشور از تولیدکنندگان نفت درخواست دارد تا تولید خود را افزایش داده و اقداماتی را برای کاهش ضررهایی که صنایع به دلیل گران شدن انرژی متحمل شده‌اند، انجام دهند.

علاوه بر این، کاهش دما در چین، بزرگترین مصرف‌کننده انرژی در جهان، نگرانی‌هایی را در خصوص توانایی این کشور برای تامین تقاضا برای انرژی گرمایشی در بحبوحه کمبود برق و زغال‌سنگ، احیا کرد.

بر اساس گزارش هواشناسی AccuWeather.com، در حال حاضر هوای سردتر چین را فرا گرفته و پیش‌بینی می‌شود دمای هوا در مناطق شمالی نیز به شدت افت کند.

یکی از معامله‌گران فرآورده‌های انرژی مستقر در سنگاپور اظهار کرد: "محدودیت در بازارهای انرژی بدین معنی است که مشکلات سمت عرضه همچنان پابرجاست و باعث حمایت قیمت‌ها می‌شود."

همچنین، معاملات آتی زغال‌سنگ در چین روز سه‌شنبه ۷.۸درصد افزایش یافت، در حالی که دارایی‌های پرریسک‌تر مانند سهام نیز بالاتر بود. انتظار می‌رود که افزایش قیمت زغال‌سنگ و گاز طبیعی در آسیا باعث شود تا برخی از مصرف‌کنندگان نهایی به عنوان جایگزین، به نفت که قیمت پایین‌تری دارد روی بیاورند.

با این حال، بحران انرژی که قیمت‌ها را بالاتر می‌برد، همچنین به رشد اقتصادی چین نیز آسیب می‌زند که طبق داده‌های رسمی، به کمترین حد در طول یک سال اخیر رسیده است.

در این میان، بر اساس آخرین داده‌های هفتگی، تقاضای قوی در ایالات متحده تایید شد. اداره اطلاعات انرژی روز چهارشنبه اعلام کرد که موجودی ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۱۵اکتبر، ۴۳۱هزار بشکه کاهش یافته و به ۴۲۶.۵میلیون بشکه رسیده است. در حالی که تحلیلگران انتظار داشتند میزان آن ۱.۹میلیون بشکه افزایش یابد.

ذخایر آمریکا در مرکز تحویل کوشینگ، اوکلاهما به۳۱.۲میلیون بشکه کاهش یافت که به پایین‌ترین سطح خود از تاریخ اکتبر ۲۰۱۸ رسید و حکایت از محدودیت در بازار داشت.

به گفته اداره اطلاعات انرژی، همچنین ذخایر بنزین آمریکا ۵.۴میلیون بشکه افت کرد و به ۲۱۷.۷میلیون بشکه رسید که بیش از حد انتظار کاهش یافت و به پایین‌ترین میزان خود از تاریخ نوامبر ۲۰۱۹ رسید. در همین حال، ذخایر فرآورده‌های نفتی به سطحی سقوط کرد که از آوریل ۲۰۲۰ دیده نشده بود.

تحلیلگران سیتی در یادداشتی اذعان داشتند با وجود هزینه‌های تعمیر و نگهداری در فصل پاییز، ذخایر نفت خام در کوشینگ به میزان چشمگیری کاهش یافته و از قیمت و ساختار وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا حمایت کرده است.

عوامل محدودکننده رشد قیمت نفت

با اینکه آمار روز چهارشنبه از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد که موجودی ذخایر این کشور کاهش یافته، روز سه‌شنبه موسسه نفت آمریکا پیش‌بینی کرد میزان آن در هفته منتهی به ۱۵اکتبر، ۳.۳میلیون بشکه افزایش پیدا کرده که باعث شد قیمت‌ها تحت فشار قرار گیرد.

از طرفی، به دنبال تلاش دولت چین برای مهار قیمت بالای زغال‌سنگ و اطمینان از عملکرد معادن این کشور با ظرفیت کامل، همزمان با اقدام پکن برای کاهش کمبود برق، قیمت نفت و زغال‌سنگ روز چهارشنبه کاهش یافت.

جفری هالی تحلیلگر ارشد بازار در OANDA خاطرنشان کرد: "با کاهش قیمت زغال‌سنگ و گاز و با توجه به شاخص قدرت نسبی (RSI) که هنوز در محدوده بیش خرید قرار دارد، احتمال افت چشمگیر قیمت نفت افزایش یافت."

کمیسیون اصلاح و توسعه ملی چین اواخر روز سه‌شنبه اعلام کرد که قیمت زغال‌سنگ را به محدوده معقول بازمی‌گرداند و هرگونه بی‌نظمی را که قوانین بازار را برهم می‌زند، سرکوب می‌کند.

فیل فلین، تحلیلگر ارشد پرایس فیوچرز گروپ مستقر در شیکاگو می‌گوید: "عرضه هنوز بسیار محدود بوده، با این حال، بازار در مورد احتمال افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ در روسیه، چین و آلمان محتاط است."

پس از اینکه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کرد که بیماری همه‌گیر هنوز پایان نیافته، قیمت‌ها تا حدودی کاهش یافت. همچنین، جروم پاول، رییس فدرال رزرو گفت که نمی‌تواند احتمال افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ در زمستان را رد کند.

از سوی دیگر، بر اساس پیش‌بینی اداره ملی اقیانوسی و جوی، انتظار می‌رود آب و هوای زمستانی در اکثر نقاط ایالات متحده، گرمتر از حد متوسط باشد که این موضوع می‌تواند تقاضا برای انرژی گرمایشی را کاهش دهد.

بررسی قیمت نفت

در آخرین روز معاملات هفته یعنی جمعه، معاملات آتی نفت خام برنت ۹۲سنت معادل ۱.۱درصد افزایش یافت و به ۸۵دلار و ۵۳سنت در هر بشکه رسید. این شاخص نفتی که روز پنجشنبه به قیمت ۸۶دلار و ۱۰سنت در هر بشکه صعود کرد (بالاترین سطح سه سال اخیر آن)، توانست رشد خود را برای هفتمین هفته متوالی ثبت کند.

همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با ۱.۲۶دلار معادل ۱.۵درصد رشد، به قیمت ۸۳دلار و ۷۶سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت که فاصله چندانی با بالاترین رکورد هفت سال اخیر در هفته گذشته نداشت. ارزش این شاخص در هفته گذشته ۱.۷درصد افزایش یافت که توانست نهمین رشد هفتگی خود را پشت سر بگذارد.

ساتورو یوشیدا، تحلیلگر کامودیتی در کارگزاری راکوتان اذعان داشت: "ما در طول هفته گذشته شاهد اصلاحاتی بودیم، اما از آنجا که افزایش چشمگیری در تولید ایالات متحده و اوپک پلاس مشاهده نشد، روند بازار به طور کلی ثابت ماند."

وی افزود: "از آنجا که محدودیت در بازار جهانی نفت با تلاش ایالات متحده برای کربن‌زدایی که مانع افزایش تولید می‌شود، و از طرفی با روی آوردن تولیدکنندگان برق به نفت به جای استفاده از زغال‌سنگ و گاز که تقاضا افزایش می‌یابد، ادامه خواهد داشت، ممکن است قیمت برنت در اواخر سال جاری به ۹۰دلار در هر بشکه برسد."

از طرفی، پس از افت قیمت‌ها، جفری هالی یکی از تحلیلگران ارشد بازار اظهار کرد: "نفت خام برنت می‌تواند به ۸۲دلار و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به ۷۸.۵۰دلار در هر بشکه افت کند و همچنان به راحتی در مدار صعودی بازار قرار داشته باشد. حتی اگر قرار بود قیمت نفت ۵دلار عقب‌نشینی کند، من همچنان معتقدم که این وضعیت کوتاه مدت می‌بود."

در مجموع، به نظر می‌رسد که کسری عرضه در بازار و افزایش تقاضا با روی آوردن تولیدکنندگان برق به استفاده از نفت به جای گاز و زغال‌سنگ، همچنان بر روند قیمت‌ها تاثیر بیشتری دارد. با این حال باید منتظر اخبار هفته جاری باشیم تا ببینیم اقداماتی برای کاهش قیمت زغال‌سنگ و گاز و همچنین یافتن راهی برای برطرف کردن کمبود نفت در بازار انجام می‌شود یا خیر.