۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

قیمت بالای گاز عامل وسوسه پالایشگاه‌ های جهانی / افزایش تولید با رشد تقاضا

۲۹ مهر ۱۴۰۰، ۸:۱۱
کد خبر: 573512
قیمت بالای گاز عامل وسوسه پالایشگاه‌ های جهانی / افزایش تولید با رشد تقاضا

به دنبال افزایش قیمت گاز طبیعی و نفت در سراسر جهان با بهبود تقاضا پس از بیماری همه‌گیر، پالایشگاه‌ها در حال افزایش تولید خود هستند.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، پالایشگاه‌های سراسر جهان برای برآورده کردن تقاضا در آسیا، اروپا و آمریکا در حال افزایش تولید خود هستند، اما تعمیر و نگهداری کارخانه‌ها و قیمت بالای گاز طبیعی، باعث محدودیت عرضه در سه ماهه چهارم سال 2021 می‌شود.

این در حالی است که با خروج کشورها از قرنطینه‌های کووید-19، تولید سوخت‌های حمل و نقل زمینی برای اولین بار از زمان آغاز بیماری همه‌گیر افزایش یافته است.

بحران زغال‌سنگ و گاز طبیعی در سراسر اروپا و آسیا که باعث شده برخی از تولیدکنندگان برق به استفاده از نفت کوره یا گازوییل روی بیاورند و پیش از آغاز فصل سرما آن را ذخیره کنند، همچنان از قیمت جهانی نفت حمایت می‌کند.

قیمت جهانی نفت خام و فرآورده‌های اصلی آن در سال 2021 بیش از 60درصد افزایش یافته و به بالاترین سطح خود در طول چند سال اخیر رسیده است.

سری پراوایکاراسو، مدیر نفت آسیا در شرکت مشاوره انرژی FGE اظهار کرد: "در حالی که پالایشگاه‌ها تلاش می‌کنند از افزایش اخیر قیمت نفت سود ببرند، شرکت‌های هند، کره‌جنوبی، تایوان و ژاپن، میزان تولید خود را افزایش خواهند داد.

وی افزود: "انتظار می‌رود تولید نفت خام آسیا در سه ماهه چهارم سال جاری به 29.5میلیون بشکه در روز برسد، در حالی که میزان آن در سال گذشته 29.1میلیون بشکه و 30.3میلیون بشکه در روز در طول ماه‌های اکتبر تا دسامبر سال 2019 بود.

شرکت پتروشیمی فرموسا تایوان، یکی از بزرگترین صادرکنندگان سوخت در آسیا، اعلام کرد که قصد دارد میزان تولید خود را از حدود 380هزار بشکه در روز در ماه اکتبر، به 400هزار بشکه در روز در ماه نوامبر افزایش دهد.

به گفته یکی از کارشناسان، انتظار می‌رود ظرفیت تولید فرموسا در ماه‌های دسامبر و ژانویه 2022، به 460هزار بشکه در روز یا 79درصد افزایش یابد.

همچنین یکی از منابع اعلام کرد که در کره‌جنوبی، یکی از پالایشگاه‌های بزرگ قصد دارد میزان تولید خود را در سه ماهه چهارم در مقایسه با سه ماهه سوم حدود 5درصد افزایش دهد.

قیمت نهایی میعانات شرکت سنگاپور، به بالای 8دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رقم آن از سپتامبر 2019 بود. قیمت‌های نهایی در سال گذشته به دلیل کاهش تقاضای ناشی از کووید-19 منفی شده بود و در ماه می به پایین‌ترین سطح خود رسید.

از طرفی، بر اساس گزارش FGE، میزان موجودی فرآورده‌های نفتی ایالات متحده، شمال غربی اروپا، سنگاپور و ژاپن، تا تاریخ 14اکتبر به پایین‌ترین سطح خود از سال 2014 رسید.

وقوع طوفان آیدا در دو ماه گذشته باعث اختلال تولید ایالات متحده شد و در همین حال چین نیز صادرات خود را محدود کرد.