۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

امتناع روسیه از افزایش صادرات گاز به اروپا / خلف وعده پوتین؟

۲۷ مهر ۱۴۰۰، ۲۲:۰۰
کد خبر: 573113
امتناع روسیه از افزایش صادرات گاز به اروپا / خلف وعده پوتین؟

روسیه از ارسال گاز بیشتر به اروپا امتناع کرده و این موضوع پس از آنکه ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری این کشور برای کمک به اروپا اعلام آمادگی کرده بود، امیدها برای کاهش سلطه مسکو بر بازار گاز را کاهش داده است.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، مزایده روز دوشنبه که همگان منتظر آن بودند، نشان داد غول گاز دولتی روسیه «گازپروم» ظرفیت ترانزیت گاز اضافی برای ماه نوامبر از طریق خطوط لوله اوکراین یا خطوط به غرب اروپا از مسیر لهستان ثبت نکرده است.

گازپروم تنها ۳۰ میلیون متر مکعب در روز در مسیر یمل – اروپا با ۸۶.۵ میلیون مترمکعب در روز برای ماه نوامبر در دسترس قرار داده است. میزانی که با ماه سپتامبر قابل مقایسه است و هیچ حجمی را از طریق مسیر اوکراین رزرو نکرده است. نتیجه مزایده به عنوان یک سیگنال کلیدی برای حجم‌های بعدی این بازار در نظر گرفته می‌شود زیرا جریان مزایده دو تا سه هفته پیش از به جریان انداختن انتقال گاز انجام می‌گیرد.

تحلیل‌گران انرژی معتقدند نتایج این مزایده بیانگر آن است که روسیه برای افزایش عرضه به این منطقه عجله‌ای ندارد و بر همین اساس شواهد بیشتری ارائه می‌دهد که کرملین به دنبال راه‌اندازی بی‌نظیر جریان‌های تجاری از طریق خط لوله گازی بحث برانگیز نورد استریم ۲ است. گاز به صورت مستقیم از طریق دریای بالتیک به آلمان ارسال می‌شود.

این اتفاق اندکی پس از آن بود که پوتین اعلام کرده بود کشورش می‌تواند عرضه اضافی به اروپا را در زمانی ارائه دهد که میلیون‌ها خانوار با قبض‌های سرسام آور انرژی زمستانی روبرو هستند. 

رییس‌جمهوری روسیه در هفته انرژی این کشور که از ۱۳ اکتبر شروع می‌شود در گفت‌وگو با سی‌ان‌بی‌سی پیشنهادات مبنی بر استفاده این کشور از گاز به عنوان یک سلاح ژئوپلتیک را نوعی «افشاگری با انگیزه سیاسی» خواند. 

افزایش صادرات منوط به شرایط نورد استریم ۲

بر اساس داده‌های جمع آوری شده توسط یورو استات، روسیه بزرگترین تامین کننده گاز اروپاست و حدود ۴۳ درصد از واردات گاز اتحادیه اروپا را در سال گذشته تامین کرده است. با این حال جریان گاز طبیعی روسیه به اروپا از پایان ماه سپتامبر بی ثبات بوده و بر نگرانی بازارها و نیز افزایش سرسام قیمت‌ها افزوده است.

قراردادهای ماه نوامبر در قطب TTF هلند –معیار اروپایی گاز طبیعی – صبح روز سه‌شنبه در حدود ۹۲ یورو در هر مگاوات ساعت معامله شد. قرارداد ماه قبل نیز با کاهش حدود ۲ درصدی در روز از ابتدای سال تا به امروز حدود ۴۰۰ درصد افزایش داشته است.

قانون‌گذاران اتحادیه اروپا و رییس شرکت دولتی انرژی نفت و گاز اوکراین، پیشتر گازپروم را متهم کرده‌اند که عمدا حجم اضافی گاز به اروپا را محدود کرده و بحران انرژی منطقه را عمیق‌تر کرده‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی نیز در انتقاد عمومی نادری از روسیه، در اواخر ماه سپتامبر بیانیه‌ای صادر کرد که طی آن خواستار انتقال گاز بیشتری از مسکو به اروپا شد تا از تنگنای شدید این منطقه جلوگیری کند.

با این وجود روسیه در پاسخی اعلام کرده که همه تعهدات قراردادی خود را در قبال اروپا به طور کامل انجام داده است.

به صورت جداگانه روز دوشنبه، اپراتور نورد استریم ۲ در سوییس گفت که خط لوله گاز اول را به اصطلاح فنی از گاز پر کرده و اکنون آماده جریان تجاری است.

تام مارزک منسر سرپرست گاز اروپا و تحلیل‌گر ICIS یک سرویس اطلاعاتی کالایی در این باره توضیح داد: تحولات ایجاد شده این خطر را به دنبال دارد که از طریق مزایده مسیر گازی لهستان و اوکراین به ثبت نرسد، چرا که گازپروم قصد دارد تا به جای پرداخت هزینه برای ظرفیت اضافه، سرمایه دارایی جدید خود را در اولویت قرار دهد. 

روند تکمیل خطوط لوله گازی نورد استریم ۲ ماه گذشته به پایان رسید و تنظیم‌گر انرژی آلمان از همان زمان اعلام کرده است که پس از دریافت کلیه مدارک لازم برای مجوز بهره‌برداری، چهار ماه فرصت دارد تا گواهینامه این پروژه را تکمیل کند.

کاترینا فیلیپنکو تحلیل‌گر اصلی تحقیقات گاز اروپا در وود مکنزی در یادداشتی تحقیقاتی نوشت: با تراز گاز اروپا در فصل زمستان، این خطر به شدت وجود دارد که گاز روسیه انعطاف پذیری بیشتری در عرضه نشان ندهد. به نظر می‌رسد تکمیل مراحل گازرسانی در نورد استریم ۲ همراه با رزرو ظرفیت قابل توجه در دیگر مسیرها، سیگنال قدرتمندی به اروپا ارسال می‌کند، گازپروم ممکن است آماده تامین گاز بیشتر باشد اما مشروط به این است که نورد استریم ۲ چراغ سبز دریافت کند.

منتقدان نورد استریم ۲ بر این باورند که این خط لوله با اهداف آب و هوایی اروپا سازگار نیست و وابستگی منطقه به صادرات انرژی روسیه را افزایش می‌دهد و در نتیجه آن نفوذ اقتصادی و سیاسی پوتین در این منطقه تقویت خواهد شد.