۰ نفر

قطع گاز مایع خودروها نان رانندگان را آجر کرد

۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۱۹
کد خبر: 567006
قطع گاز مایع خودروها نان رانندگان را آجر کرد

اجرای طرح « سدف» و الکترونیکی کردن عرضه گاز مایع در استان تهران مشکلاتی را برای رانندگان ایجاد کرده است که رفع این مشکلات نیازمند بازنگری جامع این طرح است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع چندی است، که در کشور مطرح شده و از سال جاری به مرحله اجرا در آمده است، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی دلیل اجرای این طرح را توزیع مناسب گاز مایع و رساندن آن به دست مصرف کنندگان واقعی خانگی عنوان کرده است.

هدف از اجرای این طرح تأمین رفاه شهروندان، جلوگیری از عرضه خارج از شبکه و استفاده غیرمجاز از گاز مایع و نیز ساماندهی توزیع فرآورده‌های نفتی با استفاده از کارت بانکی سرپرست خانوار در همه شهرستان‌های زیر پوشش این مناطق اعلام شده است.

اما تعداد کثیری از رانندگان خودروهای مسافرکش در استان تهران که از گاز مایع «ال. پی. جی» به عنوان سوخت اصلی استفاده می‌کنند، با اجرای این طرح با مشکلات عمده روبرو شدند و برخی از خانه‌های روستایی نیز برای تأمین سوخت مورد نیاز خود دچار مشکل هستند.

طی روزهای اخیر شاهد ایجاد مشکلات برای تعدادی از شهروندان در پیشوا، رباط کریم، دماوند، ورامین و بهارستان و فیروزکوه ایجاد کرده است، تا جایی که تجمعات اعتراض آمیزی را نیز در رباط کریم، پیشوا و برخی دیگر از مناطق استان تهران شاهد بودیم.

نباید بر مشکلات معیشتی مردم اضافه شود

یکی از رانندگان مسافر کش خودرو در رباط کریم که به این طرح اعتراض داشت گفت: با اجرای این طرح نان ما بریده می‌شود، من تنها نیستم و بسیاری از همکارانم نیز با خودروهای خود که گاز مایع مصرف می‌کنند، نان زن و بچه‌هایشان را از این راه تأمین می‌کنند، باید یک فکر اساسی برای امثال من انجام شود.

وی افزود: بسیاری از خودروها در پی گرانی و سهمیه بندی بنزین و عدم افزایش متناسب کرایه‌ها به استفاده از گاز مایع روی آورده اند، اما حالا شرکت نفت می‌گوید، استفاده از گاز مایع به عنوان سوخت خودروها غیر قانونی و ممنوع است، نقش نمایندگان مجلس که ما به آنها رأی داده ایم، در دفاع از بخش قابل توجهی از شهروندان که از این راه ارتزاق می‌کنند، چیست، آیا در این شرایط کرونا و مشکلات معیشتی باید به جای کمک به رانندگان زحمتکش برای آنها ایجاد مشکل شود.

درآمد رانندگان نصف شده است

راننده دیگری که اهل پیشوا بوده و از سوخت گاز مایه برای خودرو خود استفاده می‌کند، نیز با بیان اینکه با افراد بسیاری که قبلاً گاز مایع توزیع می‌کردند، تماس گرفتم، اما هیچکس کپسول گاز ندارد گفت: هیچ جا کپسول گاز نیست، با افراد زیادی تماس گرفتم، اما هیچکس کپسول پر ندارد.

وی گفت: من راننده یک تاکسی هستم، سهمیه بنزین دارم، اما پاسخگوی کارکرد خودرو ام نیست، چه کاری باید انجام دهم، از این سوخت جز برای جابجایی مسافران استفاده نمی‌کنم.

این راننده اضافه کرد: گاز خودرو من قانونی است، اما درآمدم نصف شده و این میزان سهمیه پاسخگوی مصرفم نیست، از مسئولین می‌خواهم، فکری برای ما رانندگان کنند.

فرماندار رباط کریم: مشکل تأمین گاز مایه به طور موقت رفع شد

فرماندار رباط کریم در این خصوص  اظهار داشت: با رایزنی‌های انجام شده، موقتاً گاز مایع به سبد سوخت خودروها بازگشت.

نظام ملکشاهی با اشاره به خطرات مرگبار استفاده از گاز مایع به‌عنوان سوخت خودروها، افزود: طبق هماهنگی با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مقرر شد، فعلاً سهمیه سوخت گاز مایع خودروهای این منطقه تأمین شود.

وی با تاکید بر اینکه عواقب هرگونه حادثه‌ای بر عهده جایگاه‌داران عرضه این سوخت خواهد بود، اعلام کرد: حتماً کسانی که از گاز مایع برای خودرو استفاده می‌کنند هرچه سریع‌تر وضعیت سوخت‌رسانی خودروی خود را به گاز سی‌ان‌جی تغییر دهند.

تشکیل جلسه اضطراری در فرمانداری پیشوا برای رفع مشکل تأمین گاز مایع

پیگیری‌ها همچنین حکایت از برگزاری جلسه بررسی تأمین و توزیع گاز مایع سیلندری در پیشوا دارد، گفته می‌شود، در این جلسه که با حضور حسین کردستانی، معاون برنامه ریزی و اداری- مالی فرماندار پیشوا، ابوالفضل نجمی، معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار و جمعی دیگر از مسئولین این شهرستان حضور داشتند، مقرر شد، تا اقداماتی برای تأمین موقتی گاز مایع انجام شود.

تماس تلفنی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با وزیر کشور

نماینده مردم شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: در مورد مشکلات تأمین گاز مایع در پیشوا، ورامین و قرچک با وزیر کشور تماس تلفنی داشتم.

حسین نوش آبادی افزود: به زودی مشکل تأمین کپسول گاز به طور موقت رفع می‌شود، اما باید رانندگان نیز فکری برای تبدیل خودروهای خود بکنند.

خطرات مصرف غیرمجاز گاز مایع «ال. پی. جی» در خودروها بر کسی پوشیده نیست، اما به نظر می‌رسد، طرح «سدف» برای الکترونیکی کردن درخواست گاز مایع نیز دارای نواقصی است، که از جمله آن می‌توان به نیاندیشیدن تمهیدات برای خودروهای مجازی که سوخت گاز مایع مصرف می‌کنند، اشاره کرد.

از سویی دیگر نمی‌توان با پاک کردن صورت مساله، جمع کثیری از رانندگان خودروها که توسط گاز مایع اقدام به مسافرکشی و تأمین خرج خانواده می‌کنند، را در نظر نگرفت، بلکه باید در طرحی فراگیر، خودروهایی که سوخت گاز مایع استفاده می‌کنند، بدون نوبت و با تسهیلاتی به سوخت «سی. ان. جی» تبدیل کرد و پس از آن گاز مایع را بر روی آن‌ها بست.

امیداست با اتخاذ تصمیمات سنجیده مشکلات این تعداد از شهروندان زحمتکش استان تهران و دیگر نقاط کشور رفع شود و از سویی از خطرات احتمالی استفاده غیر استاندارد، از سوخت مایع نیز جلوگیری به عمل آید.