۰ نفر

کمبود بارش‌ ادامه دارد؛

چتر خشکسالی بر سر ایران در فصل سرما

۳ مهر ۱۴۰۰، ۲۰:۵۲
کد خبر: 565698
چتر خشکسالی بر سر ایران در فصل سرما

سازمان هواشناسی پاییز امسال را نیز خشک و زمستان را نرمال و زیر نرمال پیش‌بینی کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ایران کشوری واقع در منطقه خشک و نیمه خشک است و این امر اثر چشمگیری بر وضعیت بارش‌های آن دارد. اما در حال حاضر این وضعیت نه چندان مناسب با تغییر گسترده اقلیمی هم گره خورده و بنا به گفته کارشناسان بخش آب، سال‌های طولانی‌تر خشکسالی توامان با سال‌های تر همراه با سیلاب‌های ویران‌گر را برای کشورمان به همراه داشته و خواهد داشت.

نمونه این تغییر اقلیم وقوع دوسال «تر» همراه با سیلاب‌های ویران کننده در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ بود که سیلاب‌های آن خسارت‌های سنگینی را برجای گذاشت که جا دارد متولیان امر از این موضوع درس عبرت گرفته و خود را آماده این تغییرات کنند.

اما به هر روی سال آبی گذشته (ابتدای مهر ۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰) به دلیل وضعیت بارش‌های آن در مجموع سالی خشک را برای کشورمان رقم زد چنانکه گزارش مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی حکایت از وقوع یک خشکسالی دارد.

براساس این گزارش، از ابتدای سال آبی تازه گذشته(ابتدای مهرماه ۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰) مجموع بارش‌ها به رقم ۱۴۳.۴ میلی‌متر رسید که در مقایسه با دوره بلندمدت که ۲۳۵.۳ میلی‌متر بارش ثبت شده دارد، از کاهش ۳۹ درصدی برخوردار شده است.

البته برخلاف تابستان سال های گذشته، تابستان امسال روند متفاوتی از نظر بارشی در پیش گرفت گرچه این روند متفاوت، اثرچندانی در بهبود وضعیت کلی بارش‌ها نداشت.

گزارش اخیر مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی نشان می‌دهد که مجموع بارش‌های فصل تابستان که آخرین فصل سال آبی هم هست به رقم ۱۳.۷ میلی‌متر رسید که در مقایسه با بارش‌های بلندمدت این دوره که ۱۱.۶ میلی‌متر بارش داشته، با رشد ۱۷.۶ درصدی همراه شده و تابستانی تقریبا پربارش محسوب می‌شود.

همین وضعیت بارشی سبب شد «قاسم تقی زاده خامسی» معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو نسبت به آن واکنش نشان داده و این سال را خشک‌ترین سال آبی نیم قرن اخیر نامگذاری کند.

به گفته وی، در اثر این کاهش بارشی که در کشورمان به وقوع پیوست  آب در مخازن ۱۹۹ سد ملی کشور به حداقل رسیده و نسبت به سال گذشته(ابتدای مهر۱۳۹۸ تا آخر شهریور۱۳۹۹)  حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است، که اگر سیل و بارندگی‌های سال‌های ۹۸ و ۹۹ نبود، موجودی مخازن سدها بسیار کمتر از این بود.

اما انگار وضعیت خشکسالی قصد دارد چتر خود را بر سال آبی جدید (مهرماه ۱۴۰۰ تا آخر شهریور۱۴۰۱) نیز بگستراند.

چندی پیش موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو از تداوم روند کاهش بارش در سه ماه ابتدایی سال آبی جدید خبر داده بود و نیز آنچنان که تقی زاده خامسی گفته است: سازمان هواشناسی پاییز امسال را نیز خشک و زمستان را نرمال و زیر نرمال پیش‌بینی کرده است.

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو معتقد است: هرچند پیش‌بینی بیش از یک‌ماه حدود ۵۰ درصد قابل اطمینان است اما سالی که نکوست از بهارش پیداست.