۰ نفر

تولیدکنندگان اوپک به افزایش قیمت گاز واکنش نشان دادند

۳۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۶:۴۴
کد خبر: 564446
تولیدکنندگان اوپک به افزایش قیمت گاز واکنش نشان دادند

بزرگترین تولیدکنندگان و بازرگانان گاز جهان هفته جاری برای کنفرانس گازتِک که نخستین رویداد حضوری این صنعت از زمان شیوع همه گیری ویروس کروناست، در دوبی گردهم آمدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، این کنفرانس از ۲۱ تا ۲۳ سپتامبر برگزار می شود و برگزاری آن با بحران کمبود گاز در اروپا همزمان شده که باعث افزایش کم سابقه قیمت ها شده است. تحلیلگران هشدار داده اند در نتیجه این بحران انرژی، بعضی از کشورها ممکن است با فرا رسیدن زمستان با خاموشی روبرو شوند.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک که در پنلی به همراه وزیران انرژی قطر و امارات متحده عربی حضور داشت، گفت: بحران کمبود گاز اروپا منعکس کننده این است که سرمایه گذاری بیشتر در سوختهای فسیلی ضروری است. دولتها باید دریابند که سوئیچ به اشکال پاکتر انرژی به شکل تدریجی می تواند انجام بگیرد. احساسات جای واقعیتها را در صنعت گرفته است. چطور این روایت را تغییر دهیم زیرا در حال باختن آن هستیم؟ جامعه مدنی و فعالان اقلیمی عرصه را در اختیار گرفته اند و سهامداران فعال، صنعت را برای باج گرفتن متوقف کرده اند.

وزیران انرژی قطر که بزرگترین صادرکننده LNG جهان است و امارات متحده عربی دیدگاه مشابهی داشتند.

سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر در  این کنفرانس گفت: بر این باور است که قیمتهای بالای فعلی منعکس کننده عدم سرمایه گذاری و کمبود عرضه است اما وضعیت فعلی را یک بحران نمی داند. وی اظهار کرد: تقاضای عظیمی از سوی همه مشتریان ما وجود دارد و متاسفانه ما نمی توانیم پاسخگوی همه باشیم. از نظر من، وضعیت فعلی به این دلیل است که بازار به حد کافی در صنعت گاز سرمایه گذاری نکرده است.

وزیر انرژی قطر در پاسخ به این پرسش که آیا انتظار دارد قیمتهایه بالا تداوم داشته باشند، گفت: امیدواریم این طور نباشد. ما این قیمتهای بالا را نمی خواهیم. تصور نمی کنیم که این قیمتها برای مصرف کنندگان خوب باشند. ما گاز دو دلاری و گاز ۲۰ دلاری نمی خواهیم بلکه می خواهیم یک قیمت معقول داشته باشیم.

قیمت LNG در آسیا ماه جاری تقریبا ۵۰ درصد افزایش یافته و به ۲۷ دلار و ۱۹ سنت به ازای هر واحد mmBtu رسیده است.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی اظهار کرد که قیمتهای پایین گاز پایدار نیستند و افزایش اخیر منعکس کننده عوامل بنیادین بازار و عدم سرمایه گذاری در این بخش است.

وی گفت: قیمت گاز در دو یا سه دلار پایدار نیست. سرمایه گذاریهای جدیدی باید انجام بگیرد. متاسفانه جادویی در کار نخواهد بود. قیمتها تا زمانی که بازار قیمت مناسب را پیدا کند، فراز و فرود خواهند داشت. بازار قیمت را هدایت خواهد کرد. المزروعی همچنین افزود: اگر قیمتهای فعلی ادامه پیدا کنند، برای بسیاری از کشورها بار سنگینی خواهند داشت و در بلندمدت بازار برای پذیرش چنین قیمتهایی آماده نیست.  

قیمت گاز در اروپا امسال ۲۸۰ درصد و در اروپا بیش از ۱۰۰ درصد صعود کرده که تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر سطح پایین ذخایر، قیمتهای بالای کربن و کاهش عرضه از سوی روسیه بوده است.

دیدیه هولو، نایب رییس گروه گاز و برق فرانسوی انژی در حاشیه کنفرانس گازتِک گفت: نگران است که قیمتهای فعلی گاز برای مدتی همچنان استمرار پیدا کند زیرا سطح ذخایر گاز در اروپا خیلی بالا نیست.

بر اساس گزارش رویترز، آریفین تسریف، وزیر انرژی اندونزی گفت: این کشور قصد دارد سهم انرژی تجدیدپذیر در تولید برق را تا سال ۲۰۴۰ به ۷۰ درصد افزایش دهد. تقاضا برای گاز با گذار جهان از دیزل و زغال سنگ به سوی منابع انرژی پاک افزایش خواهد یافت.