۰ نفر

یک کارشناس ارشد حوزه انرژی؛

افزایش مصرف موجب ایجاد کمبود گاز شد

۲۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۰۳
کد خبر: 561863
افزایش مصرف موجب ایجاد کمبود گاز شد

یک کارشناس ارشد حوزه انرژی درباره دلایل کمبود گاز در کشور، گفت: عدم افزایش تولید و افزایش مصرف گاز موجب ایجاد کمبود گاز شده است که باید برای آن راهکارهایی را در نظر گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ مرتضی بهروزی فر ، با بیان اینکه حل مشکل کمبود گاز در کشور موضوعی نیست که بتوان در کوتاه مدت برای آن راه کار ارائه کرد چراکه این موضوع نیازمند راهکارهای بلندمدت است، اظهار کرد: برای این مساله باید متناسب با ذخایر افزایش تولید صورت می گرفت و از آن طرف نیز باید مصرف کنترل می شد اما متاسفانه به دلیل مشکلاتی که وجود داشت این موضوع محقق نشد.

وی با اشاره به چالش های این بخش، گفت: تحریم، نبود امکانات و تکنولوژی، عدم توسعه عملیات در پارس جنوبی، در پارس شمالی و کیش موجب شد تا افزایش تولید محقق نشود، از آن طرف نیز مصرف گاز در بخش صنعت، نیروگاه و خانگی نیز افزایش یافت، همچنین در حال خاضر ایران تقریبا جز چند کشور برتر دنیا در توسعه گازرسانی است که خود این موضوع افزایش مصرف را به دنبال دارد.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی افزود: باتوجه به اقتصاد و تولید ناخالص داخلی مصرف انرژی به ویژه گاز به شدت در ایران بالا است و برای کاهش مصرف باید اقداماتی را انجام داد، به عنوان مثال می توانیم تجهیزات کم مصرف گاز سوز را توسعه دهیم، ساختمان ها را عایق بندی کنیم تا مصرف گاز کاهش یابد، متاسفانه در سال های اخیر این اتفاقات نیفتاده و افزایش مصرف در کنار عدم افزایش تولید شرایط فعلی را به وجود آورده است.

بهروزی فر با بیان اینکه ما امکان ذخیره سازی قابل توجه گاز را نداریم تا برای پیک مصرف بتوانیم از آن استفاده کنیم، اظهار کرد: مجموع این عوامل موجب می شود تا اگر سرمای شدیدی وجود داشته باشد با افزایش مصرف بخش خانگی و تجاری دچار مشکل شویم، تنها کاری که می توانیم برای جلوگیری از قطع گاز انجام دهیم این است که صنایع و نیروگاه در اوج مصرف از سوخت مایع استفاده کنند.

وی با بیان اینکه اقدام وزیر نفت در راستای تامین سوخت مایع نیروگاه ها تنها راهی بود که در این شرایط می توانستیم انجام دهیم، گفت: افزایش تولید و مدیریت مصرف باید در اولویت باشد و در این حوزه سرمایه گذاری صورت بگیرد، با افزایش تولید و سرمایه گذاری در این حوزه می توانیم زمینه های افزایش صادرات را به وجود بیاوریم و در کنار آن نیز اشتغال قابل توجهی ایجاد می شود.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با اشاره به برنامه های صادرات گاز  و تاثیر آن در این مساله، اظهار کرد: تعهدات صادراتی متناسب با میانگین مصرف است، به عنوان مثال در اوج مصرف نمی توان گاز را صادر کرد، مسلما قراردادهای صادراتی متناسب با تولید منعقد شده است و زمانی که افزایش تولید در پیک مصرف وجود نداشته باشد و امکان برداشت از ذخیره سازی را نداشته باشیم صادرات متوقف خواهد شد.

به گفته بهروزی فر برای یک کشور این موضوع که به تعهدات خود پایبند نباشد و بر خلاف قرارداد عمل کندکار درستی نیست و به عنوان کشوری که می تواند تعهدات خود را زیر پا بگذارد معرفی می شویم لذا لازم است با مدیریت مصرف و توسعه تولید این موضوع را مدیریت کنیم.

به تازگی جواد اوجی - وزیر نفت اعلام کرد: سال گذشته در فصل سرما روزانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون مترمکعب کمبود گاز وجود داشت که با محدودیت ارسال گاز طبیعی به صنایع و بخش نیروگاهی و جایگزین کردن سوخت مایع، جبران شد. امسال باتوجه به اینکه ما در زمینه تولید گاز طبیعی رقم اضافه‌ای نخواهیم داشت و مصرف در بخش‌های خانگی، صنایع و نیروگاهی هم نسبت به پارسال با افزایش ۱۰ درصدی روبه‌رو می‌شود، پیش‌بینی می‌کنیم در فصل سرد سال (دی و بهمن‌ماه) روزانه با ۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری گاز روبه‌رو شویم که طبق برنامه‌ریزی‌ها برای جایگزینی با سوخت مایع، سعی می‌کنیم هموطنان‌مان دچار مشکل نشوند.

به گفته وی مقدار کنونی ذخیره‌سازی‌های سوخت نیروگاهی نسبت به دوره مشابه پارسال ۳۰ درصد کمتر است، همه تلاشمان این است ظرفیت سوخت مایع نیروگاه‌ها را بالا ببریم.