۰ نفر

آب ورودی به سدهای کشور ۲۶ میلیارد متر مکعب کم شد

۲۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۲۶
کد خبر: 561310
آب ورودی به سدهای کشور ۲۶ میلیارد متر مکعب کم شد

حجم آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری(مهرماه ۹۹) تا نوزدهمین روز شهریور، نسبت به مدت مشابه سال آبی پارسال( مهرماه ۹۸ تا آخر شهریور۹۹) کاهشی بیش از ۲۶ میلیارد متر مکعبی را به ثبت رسانده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، تداوم روند کاهشی بارش‌ها نسبت به دوره مشابه دو سال اخیر اثر منفی خود را بر روی موجودی آب سدهای کشور نشان داده است به گونه‌ای که این کاهش سبب شده تعدادی از نیروگاه‌های برق آبی کشور از مدار تولید خارج شوند.

تازه‌ترین گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران حکایت از آن دارد که حجم کل ورودی آب به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا نوزدهمین روز شهریورماه درحالی به رقم ۲۹ میلیارد و ۱۵ میلیون متر مکعب رسیده که این میزان در سال آبی پارسال(مهرماه ۹۸ تا آخر شهریور۹۹) ۵۵ میلیارد و ۳۱ میلیون متر مکعب بوده که ۴۷ درصد کاهش یافته است.حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری(مهرماه ۹۹) تا نوزدهمین روز شهریورماه که آخرین ماه این سال آبی است ۲۰ میلیارد و دو دهم میلیون متر مکعب شده است.

این درحالی است که سال آبی پارسال(مهرماه ۹۸ تا آخر شهریور۹۹) حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور ۲۸ میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب بوده که کاهش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

حجم خروجی سدهای کشور نیز از ابتدای سال آبی جاری تا نوزدهمین روز شهریور ۳۶ میلیارد و ۲۳ میلیون متر مکعب گزارش شده که نسبت به مدت مشابه پارسال که ۵۴ میلیارد و ۹۹ میلیون متر مکعب بوده ۳۴ درصد کاهش یافته است.

درصد پرشدگی سدهای کشور  از ابتدای سال آبی جاری(مهرماه ۹۹) تا نوزدهمین روز شهریورماه -۱۱ روز تا پایان این سال آبی باقی مانده -به ۴۰ درصد رسیده است.

وضعیت سدهای ۵ گانه تامین کننده آب تهران نیز مطلوب نیست به گونه‌ای که با ۲۸ درصد پرشدگی نسبت به پارسال ۳۸ درصد کاهش یافته است.

در این میان وضعیت سدهای ۱۳ گانه حوضه دریاچه ارومیه نیز چندان خوب نیست به گونه‌ای که حجم کل این سدها نسبت به پارسال ۱۷ درصد کاهش دارد.

وضعیت سدهای کشور در آخرین روزهای سال آبی جاری درحالی به این ترتیب است که گزارش اخیر موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو بیانگر آن است که پاییز امسال وضعیت بارش ها کمتر از حد طبیعی خواهد بود؛ بنابراین امکان تکمیل شده مخازن سدها با اما و اگر روبرو خواهد بود و این امر می تواند تامین آب کشور را با چالش جدی همراه سازد.

وضعیت بارشی امسال بیانگر آن است که ترسالی دوسال اخیر به پایان رسیده و بار دیگر دوره خشکسالی‌ها شروع شده و همین امر تاثیر منفی خود را بر تامین آب باقی گذاشته است.

برخی متخصصان صنعت آب و برق معتقدند سال ۱۴۰۰ یکی از خشکسال ترین سال‌ها در ۵۰ ساله اخیر است و تازه ترین گزارش منتشر شده از سوی مرکز ملی پایش و هشدارخشکسالی بر این ادعا مهرتایید زده است.