۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تعهدات زیست محیطی چگونه تحقق می‌ یابد؟ / جهان در انتظار نشست گلاسگو

۱۸ شهریور ۱۴۰۰، ۸:۳۲
کد خبر: 560671
تعهدات زیست محیطی چگونه تحقق می‌ یابد؟ / جهان در انتظار نشست گلاسگو

با نزدیک شدن به نشست آب و هوایی گلاسگو ) (COP26، صحبت و اظهارنظر درباره اقدامات زیست محیطی دولت‌ها و سیاست‌های آن‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای افزایش یافته است.

اقتصادآنلاینعاطفه حسینی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، رییس کمیسیون انتقال انرژی با تاکید بر اهمیت اجلاس آینده (COP26) در مورد تغییرات آب و هوا، نقش شرکت‌ها، صنایع و دولت‌ها را در کاهش آلاینده‌ها بسیار مهم دانست.

علی‌رغم اینکه در حال حاضر اقدامات موثر و معنادار زیادی در زمینه محیط زیست صورت گرفته است، اما یک مشکل اساسی وجود دارد و آن تاخیر پنج تا ده ساله در اجرای این سیاست‌ها است.

با این وجود افزایش حساسیت افکار عمومی نسبت به محیط زیست سبب شد هر چند دیر، کشورها در سراسر جهان تعهدات مهمی برای کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود دهند. در حال حاضر تقریباً همه کشورها برای به صفر رساندن تولید گازهای گلخانه‌ای تا سال 2050 توافق کرده‌اند.

همچنین هم اکنون فناوری‌ها و تکنولوژی لازم برای تحقق اهداف زیست محیطی از جمله فناوری‌های تولید انرژی تجدیدپذیر و الکترولیز کردن هیدروژن و تولید هیدرژن سبز نسبت به ده سال گذشته بسیار ارزان‌تر و آسان‌تر است.

بر اساس گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، هزینه تولید برق از فتوولتاییک خورشیدی در مقیاس بزرگ در دوره ده ساله بین سال‌های 2010 تا 2020، 85 درصد کاهش یافته است. همچنین بر اساس گزارش IRENA، در ایالات متحده قیمت ذخیره سازی باتری در مقیاس بزرگ بین سال‌های 2015 تا 2018 کاهش 71 درصدی را از خود نشان داده است.

علی‌رغم اینکه تولید هیدروژن سبز با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و الکترولیز یا برقکافت بسیار گران است، اما تلاش‌های بسیاری برای کاهش هزینه‌ها صورت گرفته است.

اخیرا وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا طرحی را آغاز و تاکید کرده که اولین هدف این طرح بر کاهش هزینه هیدروژن پاک به 1 دلار در هر کیلوگرم در یک دهه آینده متمرکز است. در حال حاضر هیدروژن حاصل از انرژی‌های تجدیدپذیر حدود 5 دلار در هر کیلوگرم قیمت گذاری شده است.

با این وجود در نشست آب و هوایی که از 31 اکتبر تا 12 نوامبر در شهر گلاسکو اسکاتلند برگزار می‌شود ارائه تعهدات بسیار واقع‌بینانه‌تر و کاربردی‌تر از سوی کشورها مورد نیاز است.

در این نشست باید به طور خاص کشورها بر چگونگی رسیدن به انتشار کربن صفر تا سال 2050 تمرکز کنند. دولت‌ها همچنین باید به طور دقیق و واضح توضیح دهند که چگونه می‌خواهند میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای متان و کربن را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

سایت رسمی بریتانیا در توضیح این نشست که به دلیل همه‌گیری کرونا یک سال با تاخیر برگزار می‌شود، می‌نویسد: "این اجلاس طرفین را گرد هم خواهد آورد تا اقدامات خود را در راستای اهداف توافقنامه پاریس و سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی سرعت ببخشند."

توافقنامه پاریس توسط سازمان ملل متحد به عنوان یک معاهده بین المللی لازم الاجرا در مورد تغییرات آب و هوا در اواخر سال 2015و با هدف محدود کردن گرمایش زمین در حدود 1.5 درجه سانتیگراد تصویب شد. پیش‌بینی می‌شود بیشتر مباحث در گلاسکو پیرامون اهداف هر کشور برای کاهش انتشارات و چگونگی سازگاری آن‌ها با تأثیرات تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی باشد.

پس از رسیدن به یک نتیجه واحد در این نشست، نقش دولت‌ها در اجرایی کردن این تعهدات بسیار مهم است. یکی از نمونه‌های چگونگی تلاش دولت‌ها برای تحقق اهداف زیست محیطی خود در صنعت خودرو تجلی پیدا می‌کند. به عنوان مثال بریتانیا تصمیم دارد فروش خودروهای دیزلی و بنزینی را تا سال 2030 متوقف کند و خودروهایی با انرژی پاک را جایگزین آن‌ها کند.