۰ نفر

کمک چینی‌ ها برای توسعه نیروی خورشیدی عراق

۷ شهریور ۱۴۰۰، ۶:۳۰
کد خبر: 557320
کمک چینی‌ ها برای توسعه نیروی خورشیدی عراق

عراق و شرکت دولتی پاور چاینا توافق مقدماتی برای ساخت نیروگاههای خورشیدی با ظرفیت دو گیگاوات امضا کرده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، دفتر مطبوعاتی نخست وزیر عراق بدون افشای جزییات این توافق اعلام کرد پاور چاینا در فاز اول ۷۵۰ مگاوات را احداث می کند.

عراق که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، برای تامین برق مورد نیازش به واردات انرژی ایران متکی است اما برای کاهش وابستگی به واردات برق و گاز ایران تحت فشار فزاینده آمریکا قرار دارد. دولت آمریکا از سال ۲۰۱۸ که صنعت انرژی ایران را هدف تحریم قرار داد، معافیتهایی به عراق برای ادامه واردات انرژی از همسایه اش صادر کرده است. در شرایطی که عراق با قطعی متناوب برق و عدم وجود ظرفیت داخلی کافی دست و پنجه نرم می کند، وزارت خارجه آمریکا معافیت دیگری صادر کرده که به عراق اجازه می دهد تا دسامبر به واردات از ایران ادامه دهد.

اما مختل شدن روند صادرات گاز و برق ایران به کمبود گسترده برق عراق در تابستان امسال منجر شده است. مشکل عراق برای تسویه میلیاردها دلار بدهی معوق به ایران که ناشی از تحریمهای آمریکا بوده، به پیچیدگی این وضعیت افزوده است. حملات مکرر گروه داعش به خطوط برق عراق هم کمبود برق در این کشور را تشدید کرده است.

عراق امسال توافقات انرژی تجدیدپذیر با شرکتهای توتال و مصدر امضا کرده است. توافق با شرکت مصدر شامل توسعه حداقل دو گیگاوات انرژی خورشیدی است که در ۲۵ ژوئن اعلام شد. مقامات عراقی اظهار کرده اند این توافق به هدف عراق برای تولید ۲۰ تا ۲۵ درصد نیروی خود از منابع تجدیدپذیر معادل ۱۰ تا ۱۲ گیگاوات تا سال ۲۰۳۰ کمک خواهد کرد. عراق در مارس توافقی با شرکت توتال برای ساخت یک گیگاوات نیروی خورشیدی امضا کرد.

بر اساس گزارش پلاتس، عراق همچنین به دنبال واردات برق از اردن، ترکیه، عربستان سعودی و شبکه شش عضو شورای همکاری خلیج فارس است.