۰ نفر

اوپک پلاس به افزایش تولید مصوب پایبند می‌ماند

۶ شهریور ۱۴۰۰، ۷:۱۶
کد خبر: 556994
اوپک پلاس به افزایش تولید مصوب پایبند می‌ماند

با بهبود قیمت‌های نفت از ریزشی که در ماه میلادی جاری داشتند، پیش بینی می‌شود اوپک و متحدانش در نشست هفته جاری افزایش تولید برنامه ریزی شده را تایید کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، گروه اوپک پلاس که در راس آن عربستان سعودی و روسیه قرار دارد، به تدریج در حال احیای میزان عظیمی تولید فریز شده نفت در دوران پاندمی هستند و طبق نظرسنجی بلومبرگ از معامله گران و تحلیلگران، احتمالا در نشست اول سپتامبر افزایش تولید ماه آینده را تصویب خواهند کرد. چندین نماینده اوپک پلاس به طور محرمانه پیش بینی مشابهی داشتند.

بازارهای نفت خام اوایل ماه میلادی جاری در واکنش به افزایش دوباره شیوع بیماری کووید ۱۹ و به خطر افتادن روند احیای تقاضا در چین و آمریکا ریزش کردند اما قیمت‌ها از آن زمان بهبود پیدا کرده زیرا معلوم شد مصرف سوخت در برابر جدیدترین موج شیوع بیماری انعطاف پذیر مانده و به اوپک و متحدانش فضای بیشتری برای تنفس بخشیده است.

اد مورس، مدیر تحقیقات کالا در سیتی گروپ در این باره گفت: ابهامات درباره اقتصاد جهان و روند احیای رشد اقتصادی در چین تا حدود زیادی زدوده شده اند. شواهد خوبی وجود دارد که کف قیمت نفت موقتی و ریزش آن بیش از حد بوده و اگر روند احیا ادامه پیدا کند، اوپک پلاس احتمالا به برنامه افزایش تولیدش ادامه می دهد.

این گروه تاکنون حدود ۴۵ درصد از محدودیت عرضه ای که از بهار گذاشته اجرا کرد را احیا کرده است. تحت برنامه ای که با نظارت شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی اجرا می‌شود، اوپک پلاس تا پایان سال ۲۰۲۲ ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه خواهد کرد.

از میان ۲۲ تحلیلگر، معامله گر و پالایشگاهی که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کردند، ۱۷ نفر انتظار نداشتند در نشست روز چهارشنبه برنامه اوپک پلاس برای افزایش تولید ماهانه تغییر کند و افزایش تولید در اکتبر طبق برنامه ریزی قبلی اجرا خواهد شد.

رفتار محتاطانه اوپک پلاس کمک کرده است قیمت‌های نفت به حد کافی بهبود پیدا کرده و از احیای صنعت جهانی نفت پشتیبانی کنند و در عین حال افزایش بی رویه ای که روند احیای اقتصادی را تهدید کند، نداشته باشند. با این حال این گروه از همه طرف تحت فشار قرار گرفته است. قیمت‌های جهانی نفت در سه هفته نخست اوت در پی وضع قرنطینه از سوی چین، حدود ۱۱ دلار در هر بشکه معادل ۱۵ درصد سقوط کردند و برنامه افزایش تولید اوپک پلاس را زیر سوال بردند. آژانس بین المللی انرژی دورنمای تقاضا برای نفت را تا پایان سال مورد بازبینی نزولی قرار داده و نسبت به ایجاد مازاد عرضه در سال ۲۰۲۲ هشدار داده است.

در نهایت تعجب بسیاری از ناظران اوپک، این گروه با انتقاد کاخ سفید روبرو شد که علنا از اوپک خواست تولیدش را سریعتر افزایش داده و رشد قیمت‌های بنزین را مهار کند. با این حال بسیاری از کشورهای عضو اوپک پلاس اعلام کردند که درخواست مستقیمی به گوششان نخورده و تحلیلگران نتیجه گیری کردند که مخاطب پیام جو بایدن، رییس جمهور آمریکا شنوندگان داخلی بوده اند.

اوپک پلاس امسال چندین بار ناظران را غافلگیر و برخلاف انتظارات عمل کرده است. اما دیدار هفته جاری انتظار می رود دیدار بدون حاشیه ای باشد و این گروه بتواند روند فعلی را حفظ کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، با طولانی شدن روند مذاکرات هسته ای، اوپک پلاس با بازگشت قریب الوقوع نفت ایران به بازار جهانی روبرو نیست و به نظر می رسد تقاضا برای نفت به حد کافی قوی باشد تا بشکه های اضافی را جذب کند.