۰ نفر

وزیر نفت؛

راه پیشرفت کشور جلوگیری از خام فروشی است / می‌ توان بخشی از نفت را با تهاتر فروخت

۴ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۵۹
کد خبر: 556767
راه پیشرفت کشور جلوگیری از خام فروشی است / می‌ توان بخشی از نفت را با تهاتر فروخت

وزیر نفت تأمین سوخت زمستانی را مهمترین اولویت صنعت نفت در حال حاضر عنوان کرد و گفت: تلاشمان این است جایگاه ایران در اوپک مستحکم شود و بازارهایمان را پس بگیریم.

به گزارش اقتصادآنلاین، جواد اوجی وزیر نفت امروز (پنجشنبه، چهارم شهریورماه) در نخستین روز کاری‌اش با حضور در مقبره الشهدای ساختمان مرکزی وزارت نفت پس از ادای احترام به سه شهید گمنام دفاع مقدس ضمن تشریح مهم‌ترین اولویت‌های کاری خود،  در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که با توکل به خدا و همت کارکنان و مدیران خدوم صنعت نفت بتواند چالش‌های پیش رو را برطرف کند و گام‌های موثری در مسیر اعتلای این صنعت بردارد.

وی رفع چالش ناترازی گاز و سوخت زمستانی، ساماندهی سرمایه انسانی و ارکان ثالث، حفظ و نگهداشت تولید، تعیین تکلیف میدان‌های مشترک نفت و گاز، حمایت از ساخت داخل، دیپلماسی قوی انرژی و همکاری همه‌جانبه با کشورهای همسایه در حوزه نفت و گاز را از اهم ضرورت‌های صنعت نفت برشمرد.

وزیر نفت به موضوع فروش نفت خام و میعانات گازی هم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه راهکارهای خوبی اندیشیده شده است که با بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های موجود در وزارت نفت و دیگر دستگاه‌ها ارقام خوبی در بخش فروش نفت خام و میعانات گازی رقم خواهد خورد.

لزوم ارتقای جایگاه دانشگاه صنعت نفت و جذب نخبگان در صنعت نفت

اوجی از ارتقای جایگاه دانشگاه صنعت نفت و جذب نخبگان و مدیران متخصص و توانمند در صنعت نفت نیز خبر داد و یادآور شد: موضوع ارتقا و ارتباط صنعت نفت با دانشگاه از مهم‌ترین ضرورت‌هایی است که باید با جدیت تمام پیگیری شود.

وی ادامه داد: برنامه‌های خوبی برای تحقق این مهم تبیین می‌کنیم که بر این اساس، ارتقای جایگاه دانشگاه صنعت نفت و جذب نخبگان چه از طریق این دانشگاه و چه از دیگر دانشگاه‌های کشور بی‌شک جزو اولویت‌های کاری ما خواهد بود.

وزیر نفت افزود: از همه کارکنان زحمتکش صنعت نفت تقاضا داریم با عزم جدی خود ما را در این مسیر یاری کنند تا بتوانیم با همت نیروهای کارآمد و مدیران توانمند و فسادستیز، چالش‌های این وزارتخانه و شرکت‌های تابعه‌اش را هموار کنیم.

اوجی در ادامه سخنانش با اشاره به دوران حضورش در صنعت نفت، گفت: سوابق کاری بنده به حضور در صنعت نفت و فعالیت در بخش‌های بالادست و پایین‌دست خلاصه شده است و چند سالی هم که توفیق حضور در وزارتخانه را نداشتم اما از مباحث آن غافل نبوده و به نوعی با طرح‌ها و پروژه‌های این صنعت چه در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و چه در بنیاد مستضعفان در ارتباط بودم و در حقیقت پروژه‌های صنعت نفت از جمله توسعه میدان‌ها در دریا و خشکی و ساخت پالایشگاه خشکی فاز ۱۴ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی و ...  را در دستور کار داشتم.

به دنبال احیای سهم‌مان در بازارهای جهانی نفت خام هستیم

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه موضع و برنامه ایران در نشست‌ پیش‌روی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (ائتلاف اوپک‌پلاس)، چه خواهد بود، تصریح کرد: به‌طور حتم در نخستین فرصت ممکن برنامه‌های وزارت نفت ایران برای حضور مقتدرانه در این نشست اعلام می‌شود.

وزیر نفت ادامه داد: اولویت ما بازگشت به سهمیه ایران در اوپک خواهد بود و به دنبال احیای سهم‌مان در بازارهای جهانی نفت خام هستیم، با تدوین راهکارهای مناسب و هوشمندانه برای فروش نفت و بهره‌مندی از ظرفیت‌های وزارتخانه، بخش خصوصی و دستگاه‌های دیپلماسی، بی‌شک بازارهای جدید را شناسایی می‌کنیم و فروش نفت را به‌ مقدار قابل توجهی افزایش می‌دهیم.

تنها راه پیشرفت اقتصاد کشور جلوگیری از خام فروشی است

اوجی تصریح کرد: البته نباید از این نکته نیز غافل ماند که تنها راه پیشرفت اقتصاد کشور جلوگیری از خام فروشی نفت و میعانات گازی است که با جذب سرمایه و ایجاد ارزش‌افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش به‌ویژه در بخش پتروشیمی می‌توان شاهد تحولاتی خیره‌کننده بود.

وی بیان کرد: در بحث فروش نفت راهکارهای پرشماری مطرح است که باید اصلاحات قانونی آن را حل و فصل کرد، با فروش نفت می‌توان بخشی از درآمد حاصله را به صورت ارز و بخشی دیگر را با تهاتر و واردات کالاهای اساسی و تجهیزات مورد نیاز صنعت تامین کرد.

به گفته وزیر نفت، بعضی از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مترصد این مقوله هستند که در پروژه‌های کشور نه فقط صنعت نفت بلکه در حوزه راه و شهرسازی، نیروگاهی و صنایع و معادن مشارکت و در قبال آن نفت خام و میعانات دریافت کنند.

اوجی تصریح کرد: بنده سال‌های متمادی در حوزه سرمایه‌گذاری فعالیت کرده‌ام، باید سازوکارهای مدونی برای این موضوع تنظیم کرد و بودجه سال ۱۴۰۰ هم نیازمند اصلاحاتی است که باید در آن لحاظ شود اما به هر جهت بخشی از تولید نفت کاهش تکلیفی است و می‌توان از این رهگذر راهی برای جذب سرمایه‌گذار در همه حوزه‌ها و تهاتر با کالاهای اساسی پیدا کرد.