۰ نفر

با حذف یارانه‌های سوخت؛

قیمت سوخت در لبنان ۴برابر می‌ شود

۲۲ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۰۰
کد خبر: 553188
قیمت سوخت در لبنان ۴برابر می‌ شود

با تصمیم بانک مرکزی لبنان برای پایان دادن به یارانه‌های سوخت در پی بحران انرژی گسترده در این کشور، قیمت سوخت افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بانک مرکزی لبنان یارانه سوخت را قطع کرده و در عوض، خط اعتبار واردکنندگان سوخت را به قیمت فعلی بازار افزایش می دهد. چنین تصمیمی قیمت سوخت در لبنان را حداکثر چهار برابر افزایش می دهد.

یارانه‌های سوخت رسما روز پنج شنبه پایان پیدا کردند. بانک مرکزی لبنان اعلام کرد که دیگر نمی تواند یارانه‌های سوخت را که از آغاز بحران مالی این کشور تامین می کرده است، فراهم کند.

هزینه بالاتر سوخت به مردم فقیر که بیش از ۵۰ درصد از جمعیت لبنان را تشکیل می دهند، آسیب شدیدی خواهد زد. ارزش ارز لبنان طی مدت دو سال گذشته ۹۰ درصد سقوط کرده است.

کمبود سوخت باعث خاموشی های گسترده در لبنان شده و خشونت‌هایی را هم‌زمان با تلاش مردم برای دسترسی به سوخت به دنبال داشته است. دوشنبه هفته جاری سه نفر در پی بروز خشونت بر سر منابع اندک در این کشور کشته شدند.

شرکت برق لبنان خاموشی های برنامه ریزی شده ای را به اجرا گذاشته که برق را به مدت حدود یک ساعت در روز برای شرکت‌ها و مصرف کنندگان عادی محدود می کند. این شرکت برای تولید برق به سوخت وارداتی متکی است.

بیمارستان‌ها در لبنان دستگاه‌های تهویه هوا و در بعضی موارد چراغ‌ها را خاموش کرده اند و نگران هستند که مجبور شوند تعطیل کنند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اگرچه لبنان از زمان جنگ داخلی چند دهه پیش، با خاموشی‌های مداومی روبرو بود اما این خاموشی ها در دو سال گذشته به اوج خود رسیده اند.