۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

افت قیمت نفت به دنبال محدودیت های کرونایی چین / قدرت گرفتن دلار از عوامل سقوط بازار

۱۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۵۸
کد خبر: 552202
افت قیمت نفت به دنبال محدودیت های کرونایی چین / قدرت گرفتن دلار از عوامل سقوط بازار

به دنبال افزایش موارد ابتلا به نوع دلتای ویروس کرونا به ویژه در چین، و همچنین افزایش ارزش دلار آمریکا، قیمت نفت روز دوشنبه سقوط قابل توجهی را تجربه کرد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، به دنبال افزایش ارزش دلار آمریکا و نگرانی‌ها از این مسئله که محدودیت‌های جدید ناشی از بیماری همه‌گیر در آسیا، به ویژه چین، روند بهبود تقاضای جهانی را عقب بیاندازد، قیمت نفت روز دوشنبه بیش از 2درصد کاهش یافت و ضررهای هفته گذشته خود را افزایش داد.

معاملات آتی نفت خام برنت پس از سقوط 6درصدی در هفته گذشته که بزرگترین ضرر هفتگی آن در چهار ماه گذشته بود، امروز 1.52دلار معادل 2.2درصد کاهش یافت و به 69دلار و 17سنت در هر بشکه رسید.

همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به دنبال تجربه افت هفتگی حدود 7درصد که بیشترین سقوط آن در طول 9ماه اخیر بوده، با 1.64دلار معادل 2.4درصد کاهش، به قیمت 66دلار و 64سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

گوردون رمزی، تحلیلگر RBC در یادداشتی اظهار کرد: "نگرانی‌ها در خصوص احتمال از بین رفتن تقاضای جهانی نفت با افزایش سرعت شیوع نوع دلتای ویروس کرونا دوباره ظاهر شده است."

تحلیلگران ANZ به محدودیت‌های جدید در چین، دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان، به عنوان عامل اصلی برای تاریک شدن چشم‌انداز رشد تقاضا اشاره کردند.

این محدودیت‌ها شامل لغو پروازها، هشدارهای 46شهر در برابر مسافرت‌ها، و محدودیت در خدمات حمل و نقل عمومی و تاکسی‌رانی در 144 مورد از بدترین مناطق بوده است.

روز دوشنبه، چین 125مورد جدید ابتلا به کووید-19 را گزارش کرد، در حالی که روز گذشته 96نفر بود. در مالزی و تایلند نیز همچنان رکورد روزانه ابتلای بالای 20هزار نفر ثبت می‌شود.

علاوه بر این وضعیت، آمار منتشر شده در پایان هفته نشان داد که رشد صادرات چین در ماه جولای، به دنبال افزایش موارد ابتلا به کووید-19 و وقوع سیل، بیش از حد انتظار کاهش یافت، در حالی که رشد واردات نیز کمتر از میزان پیش‌بینی شده بود.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA اذعان داشت: "هر دو قرارداد نفت خام، با توجه به وضعیت چین، در معرض اخبار بدتری در زمینه ویروس قرار دارد. بازارها نسبت به داده‌های تجاری آخر هفته و همچنین وضعیت بهبود اقتصاد چین حساس خواهد بود."

داده‌های منتشر شده در روز شنبه نشان داد که واردات نفت خام چین در ماه جولای اندکی کاهش یافت و به 9.71میلیون بشکه در روز رسید که برای چهارمین ماه متوالی زیر 10میلیون بشکه نفت در روز وارد می‌کند. همچنین میزان آن بسیار کمتر از بالاترین حد آن در ژوئن 2020، یعنی 12.94میلیون بشکه در روز، زمانی که قیمت‌ نفت ارزان بود، است.

از طرفی، صعود دلار آمریکا در برابر یورو، به بالاترین سطح خود در طول چهار ماه اخیر نیز قیمت نفت را تحت تاثیر قرار داد. پس از اینکه گزارش مشاغل آمریکا در روز جمعه افزایش بیش از حد انتظار را نشان داد، گمانه‌زنی‌ها در این خصوص که احتمالا فدرال رزرو با سرعت بیشتری سیاست‌های پولی خود را محدود کند، برانگیخت.

لازم به ذکر است که تقویت دلار آمریکا باعث گران شدن قیمت نفت برای دارندگان سایر ارزها می‌شود.