۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد قیمت نفت به دنبال تنش های خاورمیانه / سنگینی سایه کرونا بر بازار ادامه دارد

۱۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۴۶
کد خبر: 551160
رشد قیمت نفت به دنبال تنش های خاورمیانه / سنگینی سایه کرونا بر بازار ادامه دارد

با وجود اینکه افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا باعث ایجاد نگرانی در خصوص وضعیت تقاضای جهانی نفت شده، اما روز پنجشنبه به دلیل تنش‌ها در خاورمیانه، قیمت نفت افزایش یافت.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، قیمت نفت روز پنجشنبه به دلیل افزایش تنش‌ها در خاورمیانه نزدیک کانال 71دلاری شد، در حالی که اعمال محدودیت‌های جدید از سوی کشورها برای مقابله با افزایش موارد ابتلا به کووید-19 باعث تهدید بهبود تقاضا شد.

معاملات آتی نفت خام برنت پس از اینکه در اوایل جلسه معاملاتی به زیر 70دلار در هر بشکه برای اولین بار از تاریخ 21جولای سقوط کرد، 50سنت معادل 0.71درصد افزایش یافت و به 70دلار و 88سنت در هر بشکه رسید.

همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با 66سنت معادل 1درصد رشد، به قیمت 68دلار و 81سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت. هر دو معیار روز چهارشنبه بیش از 2دلار افت در هر بشکه را تجربه کرد.

جنگنده‌های اسراییلی در واکنش به دو موشک شلیک شده از خاک لبنان، و همچنین در پی تشدید خصومت‌های فرامرزی در میان افزایش تنش‌ها با ایران، اوایل روز پنجشنبه به مواضع پرتاب موشک در لبنان حمله کرد.

این عمل پس از آن انجام شد که اسراییل برای حمله به یک نفتکش در سواحل عمان در پنجشنبه هفته گذشته، ایران را مقصر دانست. در این اتفاق، دو خدمه انگلیسی و رومانیایی کشته شدند. ایران هرگونه دخالت خود را در این واقعه رد کرد.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسراییل در پاسخ به این سوال که آیا اسراییل آمادگی حمله به ایران را دارد یا خیر، روز پنجشنبه به خبرگزاری Ynet گفت: "بله".

این تنش‌ها در حالی ایجاد شده که به نظر می‌رسد مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های غربی که قرار است تحریم‌های نفتی ایران را کاهش دهد، متوقف شده است.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد OANDA اذعان داشت: "با افزایش تنش‌ها بین ایران و قدرت‌های جهانی بر سر حمله هواپیمای بدون سرنشین در هفته گذشته، به نظر می‌رسد مذاکرات در خصوص توافق هسته‌ای طولانی خواهد بود و بعید به نظر می‌رسد که باعث کاهش تحریم‌های نفتی ایران در زودهنگام شود."

اما از طرفی، نگرانی‌ها از بهبود تقاضای جهانی نفت در پی افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا بیشتر شد.

از این رو، ژاپن در نظر دارد محدودیت‌های اضطراری را در مناطق بیشتری گسترش دهد در حالی که چین، دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان، محدودیت‌هایی را در برخی شهرها وضع و پروازها را لغو کرده که باعث تهدید تقاضای سوخت شده است.

تحلیلگران مرکز مشاوره‌ای FGE در یادداشتی اظهار کردند: "چین از زمان کنترل شیوع اولیه در حال حاضر با چالش برانگیزترین بحران خود مواجه شده است."

بر اساس گزارش رویترز، در ایالات متحده، بزرگترین مصرف‌کننده نفت در جهان، موارد ابتلا به کووید-19 به بالاترین حد خود در شش ماه گذشته رسیده و روز چهارشنبه شمار مبتلایان آن بیش از 100هزار مورد اعلام شده است.