۰ نفر

بیژن زنگنه مطرح کرد؛

پرداخت ۸۰میلیارد دلار یارانه فرآورده‌ های نفتی و گاز در سال۹۸

۱۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۴۴
کد خبر: 550309
پرداخت ۸۰میلیارد دلار یارانه فرآورده‌ های نفتی و گاز در سال۹۸

وزیر نفت گفت: مطابق آمارها در سال ۹۸، نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار یارانه برای فراورده‌های نفتی و گاز پرداخت شد و این رقم در سال جاری نیز همین میزان براورد می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «بیژن زنگنه» امروز (دوشنبه) در مراسم رونمایی از سامانه «سدف» (سامانه الکترونیکی درخواست فرآورده‌های نفتی) که در محل وزارت نفت با حضور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و  رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  برگزار شد، با بیان اینکه ۲۰۰ میلیون لیتر در روز فراورده نفتی در کشور توزیع می شود، افزود: سال گذشته به دلیل کاهش قیمت نفت، یارانه پرداختی فراورده‌های نفت و گاز کمتر بود.

وی ادامه‌داد: این رقم یارانه بسیار بزرگ است، در ایران قیمت هر لیتر گازوییل ۳۰۰ تومان است و خارج از کشور و با قیمت فوب خلیج‌فارس به ۱۰ هزار تومان می‌رسد.

زنگنه با اشاره به اینکه چند هزار کیلومتر مرز زمینی و دریایی و قمیت های متفاوت در دو طرف مرز هر انسانی را برای قاچاق وسوسه می‌کند، ادامه‌داد: اکنون ۹۵ درصد جمعیت کشور از گاز استفاده می‌کنند و سهم سوخت های مایع بسیار کمتر است.

وزیر نفت گفت: افرادی که از گاز مایع به عنوان سوخت غیرمجاز استفاده می‌کنند، جزو فقیرترین افراد جامعه هستند.

وی تاکید کرد: هر جا که پول زیاد است سلامت مالی بسیار مهم است.

زنگنه ادامه‌داد: سال گذشته ۲۳ میلیون تن صادرات فراورده های نفتی انجام شده و صادرات فراورده های نفتی چهار برابر شد.

وی افزود: برخی فکر می کنند صادرات فراورده های نفتی ساده است اما ما خیلی زحمت کشیدیم.

زنگنه: تلاش کردیم بابک زنجانی جدید تولید نشود

«بیژن نامدار زنگنه» امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران تاکید کرد: در سپتامبر (شهریور- مهر) رای نخست کرسنت صادر خواهد شد.

وی که در حاشیه رونمایی از سامانه «سدف» (سامانه الکترونیکی درخواست فرآورده‌های نفتی) سخن می‌گفت: بیان‌داشت: سامانه‌ای با همکاری همه دستگاه‌های مرتبط برای درخواست همه فراورده‌های نفتی طراحی شده و امروز به‌طور رسمی افتتاح شد.

زنگنه ادامه‌داد: با راه اندازی آن، افرادی که درخواست فراورده دارند در این سامانه به صورت سیستمی بررسی می‌شود و اگر تایید شد سوخت به آنان تعلق می‌گیرد.

وزیر نفت با بیان اینکه روزانه ۲۰۰ میلیون لیتر فراورده نفتی مایع در کشور توزیع می‌شود، خاطرنشان‌کرد: این سامانه جزو پیشرفته‌ترین سامانه‌های کنترلی قاچاق در کشور است که شامل گاز مایع، نفت گاز، نفت سفید و غیره است.

وی اضافه‌کرد: گازرسانی گسترده مصرف سوخت مایع را کم کرده و با این سامانه جلوی قاچاق گرفته شده و به جای آن فراورده ها از مسیر  رسمی صادر می‌شود.

زنگنه بیان‌داشت: امسال تولید گاز به میزان ۵۰ میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد.

وی گفت: با سامانه سدف می‌توان از مازاد عرضه گاز مایع جلوگیری کرد.